KROM på tvers

KROM for lærerstudenter og elever. Lærerstudentene fikk erfaringer med dans, og verktøy for å kunne planlegge et DKS-besøk i skolen med for- og etterarbeid.
Originaltittel:
KROM på tvers
Kategori:
Kunstnerisk produksjon (undervisningspersonalets egen produksjon)
Arrangør:
Rom for dans, DKS Østfold og HiØ
Fagansvarlig:
Caroline Wahlstrøm Nesse, Camilla Myhre
Bidrag:
Kunstproduksjon og kurs for lærerstudent
Person(er):
Rom for dans, DKS Østfold og HiØ
Andre medvirkende:
Charlott Utzig, Ida F Borgen m.fl.
Utbredelsesområde:
Østfold, Norge
Sted:
Høyskolen i Østfold, barneskoler Østfold
Tidspunkt:
2016-2020
Språk:
Norsk

KROM på tvers var et tverr-institusjonelt samarbeid mellom Rom for Dans, grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold, Den kulturelle skolesekken i Østfold og Høyskolen for Dansekunst. Gjennom KROM på tvers fikk lærerstudenter konkrete erfaringer med skapende arbeid og trening i å møte og snakke om kunst med elevene sine.

Målet med prosjektet var å gi lærerstudenter didaktiske verktøy som de kan bruke i møte med profesjonell kunst i skolen. Lærerstudentene fikk oppleve kunst og deltok i kunstneriske prosesser. Gjennom det tilegnet de seg ny kompetanse og innsikt i hvordan de kan legge til rette for gode kunstmøter i skolen.

KROM på tvers ønsket samtidig å utforske og utfordre hva et kunstprosjekt i skolen "kan" være. Kunstprosjektene som turnerer DKS vektlegger elevmedvirkning og at elevene får verktøy til å skape, uttrykke seg, oppleve og reflektere.

Forskning


Førstelektor Kristine Høeg Karlsen og Gunhild Brenna Bjørnstad ved HiØ var forskere på prosjektet. Førsteamanuenser Wahlström Nesse og Myhre fungerte som medforskere gjennom arbeidet med å utvikle kunstprosjektene og gjennomføre workshops med lærerstudenter og elevene.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Les også: