SI IFRA

Høyskolen for dansekunst er opptatt av at studentene har en trygg og god studiehverdag. Det er et mål for oss å ha en så åpen dialog som mulig slik at du som student når som helst kan gi tilbakemeldinger eller ta opp behov eller problemer direkte med dine undervisere, veiledere og ledelse. Dette kan være alt fra små praktiske ting til alvorlige forhold og hendelser. Hvis det er saker som trenger litt tid, ta det gjerne opp i etterkant av selve undervisningen eller be om et eget møte. Om det er noe du føler at skolen gjør ekstra bra, setter vi også pris på positive tilbakemeldinger! Dersom du som student opplever problemer som ikke lar seg løse på stedet, kan du som enkeltstudent eller studentene som gruppe rapportere til skolens ledelse. Vi forventer at alle samtaler og tilbakemeldinger, både muntlige og skriftlige, er preget av saklighet og gjensidig respekt og er begrunnet. Beskyldninger eller angrep uten grunnlag vil ikke bli akseptert, og slike situasjoner kan bli håndtert i henhold til skolens retningslinjer for atferd.
Si fra direkte til

Underviser/veileder: Du kan si fra etter timen eller be om et møte hvis det er noe som trenger mer tid.
Ledelsen:
Du kan be om et møte med rektor, dekan eller studiekoordinator. Send oss en   e-post om det du tenker på, så finner vi tid for et møte.

Si fra til ledelsen sammen med en medstudent/representant

Studentrepresentant i Klassens time: Du kan ta opp saker i klassens time som gjelder flere enn deg selv. Studentrepresentanten kan ta opp saker med ledelsen på klassens vegne.
LMU-representant: Du kan sende en e-post til LMU om hva saken gjelder, eller be om et møte. LMU kan ta opp en sak med skolens ledelse.

Si fra anonymt til

LMU (Læringsmiljøutvalget): Du kan si fra anonymt gjennom LMU-undersøkelsen som gjennomføres to ganger pr år. Data fra LMU-undersøkelsene publiseres én gang per år på høyskolens nettside, sammen med styrets kvalitetsrapport.

Blir du ikke hørt, eller har du en klage som gjelder ledelsen?

Styreleder: Send styreleder en e-post om hva saken gjelder.‍

Studentombud
Trenger du hjelp til å finne frem i dette systemet? Ta kontakt med ledelsen eller spør studentombudet for støtte og veiledning. Studentombudet skal gi studenter råd og hjelp i saker knyttet til deres studiesituasjon. Studentombudet har taushetsplikt. Studentombudets oppgave er å bidra til å løse saker på lavest mulig nivå og å bringe saker frem for styret eller inn iinstitusjonens kvalitetssikringsarbeid dersom dette er nødvendig. Dette kan gjelde i saker om f.eks. seksuell trakassering eller saker der studentene har tatt opp eller ønsker å ta opp forhold knyttet til sin studiesituasjon. Studentombudet skal påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling og at studentenes rettigheter blir ivaretatt.

Nærhet og avstand
Vi på Høyskolen for dansekunst tilstreber å ha en åpen dialog mellom studenter, ansatte og ledelse. Vi skal legge opp til trygge samtaler der vi lytter og viser gjensidig respekt. Ansatte ved Høyskolen har også rett på et trygt arbeidsmiljø der ubegrunnede anklager eller trakasserende oppførsel ikke tolereres. I saker som involverer ansatte eller gjelder strukturelle problemer eller klager, vil Høyskolens ledelse møte med minimum to personer. I saker som oppleves vanskelig for studenten, kan studenten ta med en medstudent eller en ekstern person som støtte. Disse tiltakene er for å sikre en balansert dialog og ivareta både studenten og våre ansatte. For å sikre uønsket kontakt skal skolens ansatte og studenter ikke ha personlig kontakt eller oppsøke hverandre utenom skoletid, med mindre det er avtalt som en del av skolens opplegg. Digital kommunikasjon utenom skolens rammer bør også unngås.

Oversikt over kontaktpersoner

Rektor: Camilla Myhre, camilla(at)hfdk.no
Faglig ansvarlig/dekan: Caroline Wahlström Nesse, caroline(at)hfdk.no
Studiekoordinator: Mina Weider, post(at)hfdk.no
Styreleder: Ane Smørås, anesmoras(at)gmail.com
Tillitsvalgte
: Nadine Nicole Nascimento Normann, vara Lina Haugen
LMU-representant: Haranni Umakanthan, vara Johannes Hellstenius
Styreleder: Ane Smørås, anesmoras(at)gmail.com
Studentrepresentanter i styret: Haranni Umakanthan, vara: Johannes Hellstenius.
Studentrepresentanter, klagenemnd: Lina Haugen og Marikken Solli Omvik, vara Mattea Skjeldal og Nadine Nicole Nascimento Normann.
Studentombud: Nina Foss Lilleng, nina.f.lilleng(at)gmail.com


Har du en klage på et vedtak som gjelder deg (f.eks. karaktersetting/eksamen, bortvisning/utestengning, opptak) eller andre avgjørelser styret har tatt?

Styret: En klage på et enkeltvedtak skal først prøves i styret. Send din klage pr.     e-post til styreleder.

Ekstern klagenemnd: Her kan du klage på ting styret har vedtatt som du ønsker å klage på. Klagen sendes skriftlig til styret, men stiles klagenemnden. Ved formelle klager til styret eller ekstern klagenemnd vil du innen 7 virkedager få et svar på at saken er mottatt og en plan for videre saksgang. Du har rett på et svar på din klage innen 3 måneder.


Kontakttelefon for seksuell trakassering:

Balansekunsts rådgivningstelefon er et gratis tilbud til de som har vært utsatt for eller vært vitne til seksuell trakassering i kulturlivet. Kontakttelefonen er et samarbeid mellom medlemmene i Balansekunst og Advokatene Graasvold & Stenvaag. Du kan få veiledning på telefon: 940 87 929.

#metoo-telefonen er åpen på tirsdager og torsdager fra kl. 12.00 til 15.00 og er tilgjengelig for alle Balansekunst-medlemmer. Er du ikke medlem? Det koster ingenting for enkeltpersoner å bli støttemedlem.