KROM-metoden bygger på arbeidsmåter fra koreografi og skapende dans. I KROM får elever erfaring med å lage sin egen dans. I KROM veileder vi elevene gjennom en kunstnerisk prosess. Dialog og refleksjon er sentrale pedagogiske virkemidler. Vi spør hva kroppen kan være og gjøre, og ser sammen på hva kroppen kan uttrykke. Vi gir enkle oppgaver som er utformet slik at elevene får ta egne valg med kroppen i rommet. Slik skaper de selv koreografi og hele klassen deltar i et felles kunstnerisk prosjekt.
KROM har som grunnleggende filosofi at alle mennesker har et eget kroppslig uttrykk som er unikt for dem. Gjennom KROM får barn og unge oppleve hvordan ulikheter kan bidra til å gi mangfoldige og spennende kunstneriske uttrykk. Vi ønsker å synliggjøre hvor mange forskjellige kropper, uttrykk og historier som finnes og skape aksept for ulikheter.
Historie
Vinteren 2011/12 gjennomførte førsteamanuenser og grunnleggere av Høyskolen for dansekunst Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre for første gang KROM som et kunstnerisk utviklingsarbeid. Gjennomen periode på 3 måneder ble KROM første gang gjennomført som et verksted for elever i Oslo-skolene for til sammen 1000 elever på alle klassetrinn; 1.-10.klasse, videregående trinn, og med studenter på fagskole-, bachelor-, og masternivå (bl.a. AHO). Alle som deltok skapte gjennom verkstedet sin egen unike dans, og en kroppsskulptur av maskeringsteip.
Parallelt med dette utviklingsarbeidet utviklet Caroline Wahlström Nesse og Marius Kjos en helaftens forestilling kalt [´Bæ:re] som ble vist i Grünerhallen i Oslo. Skulpturen som elevene lagde i verkstedet ble del av scenografien i forestillingen. Medvirkende i [´Bæ:re] var bl.a. Kristianne Mo, Nasser Mhende, Karstein Solli, Sebastian Tjørstad, Tage Bjørdal Haukeberg m.fl.
Studentene ved Skolen for samtidsdans, forløperen til HFDK, hadde praksis i verkstedene, og deltok i en iscenesettelse av KROM når elever fra hele Oslo kom til Grünerhallen med sin skulptur.
Link til filmdokumentasjon, skapt av Sabina Jacobsson: https://vimeo.com/user20165596
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
Kritikker
Utdrag fra Barnebokkritikk.no av Marikken Lauvstad: ”Prosjektet KROM i forkant av forestillingen [‘bæːɾə], er et målrettet arbeid for å få kunst og teater ut til barn og ungdom fra familier og miljøer som ikke nødvendigvis selv oppsøker teateret eller lignende kulturelle opplevelser. Når elevene i denne sammenhengen faktisk har fått sin egen skulptur med i forestillingen, er terskelen for å gå og kjøpe billett sannsynligvis mye lavere. I tillegg har de unge amatørene i forestillingen fått oppleve å medvirke i et ambisiøst prosjekt med profesjonelle voksne aktører, noe som selvfølgelig er en verdifull investering i deres kunstneriske utvikling. [..]
Se reportasje fra KROM- kropp i rom i Oslo-skolen 2012 her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/dkoa99041912/19-04-2012#t=12m34s
Torunn Liven, Barnebokkritikk: http://www.periskop.no/bevegelseskunst-basiskunnskap-skolen/
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
Kritikker
Utdrag fra Barnebokkritikk.no av Marikken Lauvstad: ”Prosjektet KROM i forkant av forestillingen [‘bæːɾə], er et målrettet arbeid for å få kunst og teater ut til barn og ungdom fra familier og miljøer som ikke nødvendigvis selv oppsøker teateret eller lignende kulturelle opplevelser. Når elevene i denne sammenhengen faktisk har fått sin egen skulptur med i forestillingen, er terskelen for å gå og kjøpe billett sannsynligvis mye lavere. I tillegg har de unge amatørene i forestillingen fått oppleve å medvirke i et ambisiøst prosjekt med profesjonelle voksne aktører, noe som selvfølgelig er en verdifull investering i deres kunstneriske utvikling. [..]
Se reportasje fra KROM- kropp i rom i Oslo-skolen 2012 her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/dkoa99041912/19-04-2012#t=12m34s
Torunn Liven, Barnebokkritikk: http://www.periskop.no/bevegelseskunst-basiskunnskap-skolen/
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
Kritikker
Utdrag fra Barnebokkritikk.no av Marikken Lauvstad: ”Prosjektet KROM i forkant av forestillingen [‘bæːɾə], er et målrettet arbeid for å få kunst og teater ut til barn og ungdom fra familier og miljøer som ikke nødvendigvis selv oppsøker teateret eller lignende kulturelle opplevelser. Når elevene i denne sammenhengen faktisk har fått sin egen skulptur med i forestillingen, er terskelen for å gå og kjøpe billett sannsynligvis mye lavere. I tillegg har de unge amatørene i forestillingen fått oppleve å medvirke i et ambisiøst prosjekt med profesjonelle voksne aktører, noe som selvfølgelig er en verdifull investering i deres kunstneriske utvikling. [..]
Se reportasje fra KROM- kropp i rom i Oslo-skolen 2012 her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/dkoa99041912/19-04-2012#t=12m34s
Torunn Liven, Barnebokkritikk: http://www.periskop.no/bevegelseskunst-basiskunnskap-skolen/
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
Kritikker
Utdrag fra Barnebokkritikk.no av Marikken Lauvstad: ”Prosjektet KROM i forkant av forestillingen [‘bæːɾə], er et målrettet arbeid for å få kunst og teater ut til barn og ungdom fra familier og miljøer som ikke nødvendigvis selv oppsøker teateret eller lignende kulturelle opplevelser. Når elevene i denne sammenhengen faktisk har fått sin egen skulptur med i forestillingen, er terskelen for å gå og kjøpe billett sannsynligvis mye lavere. I tillegg har de unge amatørene i forestillingen fått oppleve å medvirke i et ambisiøst prosjekt med profesjonelle voksne aktører, noe som selvfølgelig er en verdifull investering i deres kunstneriske utvikling. [..]
Se reportasje fra KROM- kropp i rom i Oslo-skolen 2012 her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/dkoa99041912/19-04-2012#t=12m34s
Torunn Liven, Barnebokkritikk: http://www.periskop.no/bevegelseskunst-basiskunnskap-skolen/
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
Kritikker
Utdrag fra Barnebokkritikk.no av Marikken Lauvstad: ”Prosjektet KROM i forkant av forestillingen [‘bæːɾə], er et målrettet arbeid for å få kunst og teater ut til barn og ungdom fra familier og miljøer som ikke nødvendigvis selv oppsøker teateret eller lignende kulturelle opplevelser. Når elevene i denne sammenhengen faktisk har fått sin egen skulptur med i forestillingen, er terskelen for å gå og kjøpe billett sannsynligvis mye lavere. I tillegg har de unge amatørene i forestillingen fått oppleve å medvirke i et ambisiøst prosjekt med profesjonelle voksne aktører, noe som selvfølgelig er en verdifull investering i deres kunstneriske utvikling. [..]
Se reportasje fra KROM- kropp i rom i Oslo-skolen 2012 her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/dkoa99041912/19-04-2012#t=12m34s
Torunn Liven, Barnebokkritikk: http://www.periskop.no/bevegelseskunst-basiskunnskap-skolen/
KROM for elever, studenter og fagfeller
KROM og [‘bæːɾə] var starten på et større arbeid med å finne måter for hvordan skapende arbeid med kropp, bevegelse og rom kan fungere innenfor skolen, og hvordan et skapende arbeid i skolen kan settes i sammenheng med profesjonell kunstproduksjon av høy kvalitet.
Verkstedet og det elevene får oppleve har senere utviklet seg videre. I dag presenteres KROM bl.a. som et verksted for DKS, og det spilles hvert år for elever i Oslo-skolene på Rom for dans. Gjennom årene har mer enn 20.000 barn og unge deltatt i KROM.
Studentene ved HFDK har praksis i KROM når verkstedet settes opp på Rom for dans. Studentene lærer også hvordan de kan ta i bruk KROM for skape sine egne forestillinger for skoleverket.
Siden oppstarten har KROM blitt presentert på en rekke konferanser, seminarer og blitt presentert i artikler og bøker. KROM har også vært del av flere forskningsprosjekter gjennomført sammen med andre høyere utdanningsinstitusjoner.
KROM-metoden har også vært del av festivaler og fagdager, bl.a. i samarbeid med PRODA profesjonell dansetrening, og ved regionale kompetansesentre i Norge og Sverige.
Kritikker
Utdrag fra Barnebokkritikk.no av Marikken Lauvstad: ”Prosjektet KROM i forkant av forestillingen [‘bæːɾə], er et målrettet arbeid for å få kunst og teater ut til barn og ungdom fra familier og miljøer som ikke nødvendigvis selv oppsøker teateret eller lignende kulturelle opplevelser. Når elevene i denne sammenhengen faktisk har fått sin egen skulptur med i forestillingen, er terskelen for å gå og kjøpe billett sannsynligvis mye lavere. I tillegg har de unge amatørene i forestillingen fått oppleve å medvirke i et ambisiøst prosjekt med profesjonelle voksne aktører, noe som selvfølgelig er en verdifull investering i deres kunstneriske utvikling. [..]
Se reportasje fra KROM- kropp i rom i Oslo-skolen 2012 her: http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/dkoa99041912/19-04-2012#t=12m34s
Torunn Liven, Barnebokkritikk: http://www.periskop.no/bevegelseskunst-basiskunnskap-skolen/