Vi har snakket med to av studentene våre om studiestart og deres første «Møtepunkt» med publikum. Dette er det første intervjuet i en serie der vi blir litt bedre kjent med studentene våre, samtidig som de forteller om sine erfaringer og gir oss innblikk i studietilværelsen på Høyskolen for dansekunst.
Møt Aina og Hedda
De første studentene ut, er Aina og Hedda. Aina Marie Thiis Franck er en 20 år gammel danser fra Hurdal og Hedda Aker er en 21 år gammel danser fra Asker. De er begge førsteårsstudenter ved Høyskolen for dansekunst, sammen med resten av gjengen som utgjør det nåværende kullet på skolen. Jeg ønsket å lære mer om dem og stilte dem følgende spørsmål.
«Hvem er du, og hva betyr dans for deg?»
Hedda forteller: «Jeg vil beskrive meg selv som livlig og følsom med mange tanker i hodet og armer som går i alle retninger. Beina mine står forhåpentligvis mer stille, godt plantet til bakken, eller? Dans er og vil alltid være en plass der jeg kan uttrykke, kjenne etter, koble meg på meg selv og få plass til alt det sensitive, nære og rare som romsterer rundt i denne store, lille verden og inni kroppen min. Dans er for meg noe dypt personlig, noe sårbart og skummelt som jeg vil være i, og et stort rom for lek, som jeg også er så glad i. Jeg vil danse. Derfor danser jeg.»
Aina forteller videre om hva dans er for henne: «Dans er min måte å forholde meg til verden på. Når jeg ikke klarer å beskrive følelsene mine med ord, bruker jeg dansen for å uttrykke meg. Å danse har gjort meg sterkere i meg selv, og gitt meg noe å holde fast ved når livet er vanskelig. Det å få lov til å ta plass i meg selv og plass i et rom, det er en frihet jeg ikke får noe annet sted.»
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Møtepunkt
Før høstferien hadde studentene ved Høyskolen for dansekunst sine første dansevisninger!
«Vi har jobbet frem mot visning av den første forestillingen vår som handlet om hvorfor vi danser», forteller Hedda.
På HFDK kaller vi disse visningene for «Møtepunkt», og dette var det første møtepunktet av flere som kommer utover studieløpet. Studentene hadde først en intern visning for ansatte ved HFDK, Rom for Dans og PRODA, torsdag 29. september, og deretter en ekstern visning der de selv fikk invitere sin egen publikummer, fredag 30. september 2022.
Forestillingen var basert på strukturen til forestillingen #Me&U med Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos som veiledere. I sommerferien fikk studentene en sommeroppgave som de skulle jobbe med frem til studiestart, og disse soloprosjektene ble utgangspunktet for det koreografiske arbeidet de skapte sammen. Studentene kom frem til tittelen «Tilfeldige DANSEVISER – en samling av Gammel Teip».
Å jobbe mot møtepunkt
Arbeidet frem mot møtepunkt har foregått i «Koreografiske fag», og studentenes sommeroppgave har blitt brukt som utgangspunkt for det koreografiske arbeidet. Et mål for undervisningen har vært å gi studentene et innblikk i hva koreografiske fag innebærer, samtidig som det har vært viktig for Caroline og Marius å utvikle klassemiljøet og å gi studentene en opplevelse av å være en del av gruppa. I tillegg har dette møtepunktet vært studentenes første møte med publikum og en øvelse i å kommunisere med sin helt egne publikummer – både i form av tilstedeværelse og med interaktivitet i form av stemme, bevegelse og samarbeid med eget publikum.
Hedda understreker at arbeidet frem mot møtepunkt har vært krevende, men veldig spennende. Aina trekker frem at dette prosjektet har vært en veldig fin måte å bli kjent med hele klassen på. «Vi har jobbet tett på hverandre, og brukte lang tid på å utforske hva vi kunne lage sammen. Det har vært en lang prosess med mange oppturer og nedturer, men vi endte heldigvis opp med et veldig fint møtepunkt som vi fikk vise frem.» forteller Aina. Hedda fortsetter med å si at hun i løpet av denne prosessen har lært flere måter å komponere dans på, og Aina trekker frem at hun har oppdaget hvor viktig det er å si «ja» til det som dukker opp i en kunstnerisk prosess og å kaste alle kritiske tanker. «Jeg har lært meg å tørre og stå litt mer i det å være i «kaos» og å stole på at det er masse å hente der. Uten kaos-perioden i en prosess, er det lett å miste det utforskende som ofte fører til veldig mye spennende,» forklarer hun.
Som et første møte med et eksternt publikum, fikk studentene i oppgave å velge seg ut hver sin spesielle person som de skulle invitere inn som publikum. Hedda og Aina forteller at det var spennende å se hvordan det de hadde laget sammen, virket i møte med publikum. Det var uvant å ha noen andre i rommet, men også veldig gøy! De forteller at alt plutselig ble mye mer ekte, og at det var spennende å ikke vite hvordan responsen kom til å bli. Heldigvis opplevde de at publikum var både åpne og mottakelige, og studentene var alt i alt svært fornøyde med hvordan det gikk.
Etter endt møtepunkt, gikk studentene inn i høstferien med flere nye erfaringer i ryggsekken sin. De var glade, slitne og klare for å en liten pustepause, før nye prosjekter og spennende utfordringer stod for tur.
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Møtepunkt
Før høstferien hadde studentene ved Høyskolen for dansekunst sine første dansevisninger!
«Vi har jobbet frem mot visning av den første forestillingen vår som handlet om hvorfor vi danser», forteller Hedda.
På HFDK kaller vi disse visningene for «Møtepunkt», og dette var det første møtepunktet av flere som kommer utover studieløpet. Studentene hadde først en intern visning for ansatte ved HFDK, Rom for Dans og PRODA, torsdag 29. september, og deretter en ekstern visning der de selv fikk invitere sin egen publikummer, fredag 30. september 2022.
Forestillingen var basert på strukturen til forestillingen #Me&U med Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos som veiledere. I sommerferien fikk studentene en sommeroppgave som de skulle jobbe med frem til studiestart, og disse soloprosjektene ble utgangspunktet for det koreografiske arbeidet de skapte sammen. Studentene kom frem til tittelen «Tilfeldige DANSEVISER – en samling av Gammel Teip».
Å jobbe mot møtepunkt
Arbeidet frem mot møtepunkt har foregått i «Koreografiske fag», og studentenes sommeroppgave har blitt brukt som utgangspunkt for det koreografiske arbeidet. Et mål for undervisningen har vært å gi studentene et innblikk i hva koreografiske fag innebærer, samtidig som det har vært viktig for Caroline og Marius å utvikle klassemiljøet og å gi studentene en opplevelse av å være en del av gruppa. I tillegg har dette møtepunktet vært studentenes første møte med publikum og en øvelse i å kommunisere med sin helt egne publikummer – både i form av tilstedeværelse og med interaktivitet i form av stemme, bevegelse og samarbeid med eget publikum.
Hedda understreker at arbeidet frem mot møtepunkt har vært krevende, men veldig spennende. Aina trekker frem at dette prosjektet har vært en veldig fin måte å bli kjent med hele klassen på. «Vi har jobbet tett på hverandre, og brukte lang tid på å utforske hva vi kunne lage sammen. Det har vært en lang prosess med mange oppturer og nedturer, men vi endte heldigvis opp med et veldig fint møtepunkt som vi fikk vise frem.» forteller Aina. Hedda fortsetter med å si at hun i løpet av denne prosessen har lært flere måter å komponere dans på, og Aina trekker frem at hun har oppdaget hvor viktig det er å si «ja» til det som dukker opp i en kunstnerisk prosess og å kaste alle kritiske tanker. «Jeg har lært meg å tørre og stå litt mer i det å være i «kaos» og å stole på at det er masse å hente der. Uten kaos-perioden i en prosess, er det lett å miste det utforskende som ofte fører til veldig mye spennende,» forklarer hun.
Som et første møte med et eksternt publikum, fikk studentene i oppgave å velge seg ut hver sin spesielle person som de skulle invitere inn som publikum. Hedda og Aina forteller at det var spennende å se hvordan det de hadde laget sammen, virket i møte med publikum. Det var uvant å ha noen andre i rommet, men også veldig gøy! De forteller at alt plutselig ble mye mer ekte, og at det var spennende å ikke vite hvordan responsen kom til å bli. Heldigvis opplevde de at publikum var både åpne og mottakelige, og studentene var alt i alt svært fornøyde med hvordan det gikk.
Etter endt møtepunkt, gikk studentene inn i høstferien med flere nye erfaringer i ryggsekken sin. De var glade, slitne og klare for å en liten pustepause, før nye prosjekter og spennende utfordringer stod for tur.
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Møtepunkt
Før høstferien hadde studentene ved Høyskolen for dansekunst sine første dansevisninger!
«Vi har jobbet frem mot visning av den første forestillingen vår som handlet om hvorfor vi danser», forteller Hedda.
På HFDK kaller vi disse visningene for «Møtepunkt», og dette var det første møtepunktet av flere som kommer utover studieløpet. Studentene hadde først en intern visning for ansatte ved HFDK, Rom for Dans og PRODA, torsdag 29. september, og deretter en ekstern visning der de selv fikk invitere sin egen publikummer, fredag 30. september 2022.
Forestillingen var basert på strukturen til forestillingen #Me&U med Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos som veiledere. I sommerferien fikk studentene en sommeroppgave som de skulle jobbe med frem til studiestart, og disse soloprosjektene ble utgangspunktet for det koreografiske arbeidet de skapte sammen. Studentene kom frem til tittelen «Tilfeldige DANSEVISER – en samling av Gammel Teip».
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Møtepunkt
Før høstferien hadde studentene ved Høyskolen for dansekunst sine første dansevisninger!
«Vi har jobbet frem mot visning av den første forestillingen vår som handlet om hvorfor vi danser», forteller Hedda.
På HFDK kaller vi disse visningene for «Møtepunkt», og dette var det første møtepunktet av flere som kommer utover studieløpet. Studentene hadde først en intern visning for ansatte ved HFDK, Rom for Dans og PRODA, torsdag 29. september, og deretter en ekstern visning der de selv fikk invitere sin egen publikummer, fredag 30. september 2022.
Forestillingen var basert på strukturen til forestillingen #Me&U med Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos som veiledere. I sommerferien fikk studentene en sommeroppgave som de skulle jobbe med frem til studiestart, og disse soloprosjektene ble utgangspunktet for det koreografiske arbeidet de skapte sammen. Studentene kom frem til tittelen «Tilfeldige DANSEVISER – en samling av Gammel Teip».
Å jobbe mot møtepunkt
Arbeidet frem mot møtepunkt har foregått i «Koreografiske fag», og studentenes sommeroppgave har blitt brukt som utgangspunkt for det koreografiske arbeidet. Et mål for undervisningen har vært å gi studentene et innblikk i hva koreografiske fag innebærer, samtidig som det har vært viktig for Caroline og Marius å utvikle klassemiljøet og å gi studentene en opplevelse av å være en del av gruppa. I tillegg har dette møtepunktet vært studentenes første møte med publikum og en øvelse i å kommunisere med sin helt egne publikummer – både i form av tilstedeværelse og med interaktivitet i form av stemme, bevegelse og samarbeid med eget publikum.
Hedda understreker at arbeidet frem mot møtepunkt har vært krevende, men veldig spennende. Aina trekker frem at dette prosjektet har vært en veldig fin måte å bli kjent med hele klassen på. «Vi har jobbet tett på hverandre, og brukte lang tid på å utforske hva vi kunne lage sammen. Det har vært en lang prosess med mange oppturer og nedturer, men vi endte heldigvis opp med et veldig fint møtepunkt som vi fikk vise frem.» forteller Aina. Hedda fortsetter med å si at hun i løpet av denne prosessen har lært flere måter å komponere dans på, og Aina trekker frem at hun har oppdaget hvor viktig det er å si «ja» til det som dukker opp i en kunstnerisk prosess og å kaste alle kritiske tanker. «Jeg har lært meg å tørre og stå litt mer i det å være i «kaos» og å stole på at det er masse å hente der. Uten kaos-perioden i en prosess, er det lett å miste det utforskende som ofte fører til veldig mye spennende,» forklarer hun.
Som et første møte med et eksternt publikum, fikk studentene i oppgave å velge seg ut hver sin spesielle person som de skulle invitere inn som publikum. Hedda og Aina forteller at det var spennende å se hvordan det de hadde laget sammen, virket i møte med publikum. Det var uvant å ha noen andre i rommet, men også veldig gøy! De forteller at alt plutselig ble mye mer ekte, og at det var spennende å ikke vite hvordan responsen kom til å bli. Heldigvis opplevde de at publikum var både åpne og mottakelige, og studentene var alt i alt svært fornøyde med hvordan det gikk.
Etter endt møtepunkt, gikk studentene inn i høstferien med flere nye erfaringer i ryggsekken sin. De var glade, slitne og klare for å en liten pustepause, før nye prosjekter og spennende utfordringer stod for tur.
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Møtepunkt
Før høstferien hadde studentene ved Høyskolen for dansekunst sine første dansevisninger!
«Vi har jobbet frem mot visning av den første forestillingen vår som handlet om hvorfor vi danser», forteller Hedda.
På HFDK kaller vi disse visningene for «Møtepunkt», og dette var det første møtepunktet av flere som kommer utover studieløpet. Studentene hadde først en intern visning for ansatte ved HFDK, Rom for Dans og PRODA, torsdag 29. september, og deretter en ekstern visning der de selv fikk invitere sin egen publikummer, fredag 30. september 2022.
Forestillingen var basert på strukturen til forestillingen #Me&U med Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos som veiledere. I sommerferien fikk studentene en sommeroppgave som de skulle jobbe med frem til studiestart, og disse soloprosjektene ble utgangspunktet for det koreografiske arbeidet de skapte sammen. Studentene kom frem til tittelen «Tilfeldige DANSEVISER – en samling av Gammel Teip».
Å jobbe mot møtepunkt
Arbeidet frem mot møtepunkt har foregått i «Koreografiske fag», og studentenes sommeroppgave har blitt brukt som utgangspunkt for det koreografiske arbeidet. Et mål for undervisningen har vært å gi studentene et innblikk i hva koreografiske fag innebærer, samtidig som det har vært viktig for Caroline og Marius å utvikle klassemiljøet og å gi studentene en opplevelse av å være en del av gruppa. I tillegg har dette møtepunktet vært studentenes første møte med publikum og en øvelse i å kommunisere med sin helt egne publikummer – både i form av tilstedeværelse og med interaktivitet i form av stemme, bevegelse og samarbeid med eget publikum.
Hedda understreker at arbeidet frem mot møtepunkt har vært krevende, men veldig spennende. Aina trekker frem at dette prosjektet har vært en veldig fin måte å bli kjent med hele klassen på. «Vi har jobbet tett på hverandre, og brukte lang tid på å utforske hva vi kunne lage sammen. Det har vært en lang prosess med mange oppturer og nedturer, men vi endte heldigvis opp med et veldig fint møtepunkt som vi fikk vise frem.» forteller Aina. Hedda fortsetter med å si at hun i løpet av denne prosessen har lært flere måter å komponere dans på, og Aina trekker frem at hun har oppdaget hvor viktig det er å si «ja» til det som dukker opp i en kunstnerisk prosess og å kaste alle kritiske tanker. «Jeg har lært meg å tørre og stå litt mer i det å være i «kaos» og å stole på at det er masse å hente der. Uten kaos-perioden i en prosess, er det lett å miste det utforskende som ofte fører til veldig mye spennende,» forklarer hun.
Som et første møte med et eksternt publikum, fikk studentene i oppgave å velge seg ut hver sin spesielle person som de skulle invitere inn som publikum. Hedda og Aina forteller at det var spennende å se hvordan det de hadde laget sammen, virket i møte med publikum. Det var uvant å ha noen andre i rommet, men også veldig gøy! De forteller at alt plutselig ble mye mer ekte, og at det var spennende å ikke vite hvordan responsen kom til å bli. Heldigvis opplevde de at publikum var både åpne og mottakelige, og studentene var alt i alt svært fornøyde med hvordan det gikk.
Etter endt møtepunkt, gikk studentene inn i høstferien med flere nye erfaringer i ryggsekken sin. De var glade, slitne og klare for å en liten pustepause, før nye prosjekter og spennende utfordringer stod for tur.
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»
Møtepunkt
Før høstferien hadde studentene ved Høyskolen for dansekunst sine første dansevisninger!
«Vi har jobbet frem mot visning av den første forestillingen vår som handlet om hvorfor vi danser», forteller Hedda.
På HFDK kaller vi disse visningene for «Møtepunkt», og dette var det første møtepunktet av flere som kommer utover studieløpet. Studentene hadde først en intern visning for ansatte ved HFDK, Rom for Dans og PRODA, torsdag 29. september, og deretter en ekstern visning der de selv fikk invitere sin egen publikummer, fredag 30. september 2022.
Forestillingen var basert på strukturen til forestillingen #Me&U med Caroline Wahlstrøm Nesse og Marius Kjos som veiledere. I sommerferien fikk studentene en sommeroppgave som de skulle jobbe med frem til studiestart, og disse soloprosjektene ble utgangspunktet for det koreografiske arbeidet de skapte sammen. Studentene kom frem til tittelen «Tilfeldige DANSEVISER – en samling av Gammel Teip».
Studiestart
Den første tiden på studiet har bestått av mye forskjellige. Aina og Hedda har blitt en del av en ny klasse, og har blitt utfordret med nye begreper og metoder for å jobbe med dans. Alle i klassen har ulike bakgrunner og derfor ulike innganger til dansen, men de deler en nysgjerrighet og iver etter å lære. Klassen er en livlig og ivrig gjeng, men de legger ikke skjul på at det også kan være utfordrende å stå i de nye prosessene. Likevel har det vært både spennende og utrolig lærerikt.
Aina forteller om hvordan studiestart har vært for henne.
«Det har vært både spennende, krevende og veldig fint på en gang! Det har vært gøy å se hvordan klassen har utviklet seg sammen på denne korte tiden. Noen timer jobber vi med så små og tekniske ting som fraskyv fra gulvet, hva det vil si å stabilisere bekkenet, hvordan hode og hale henger sammen og hva som skjer når vi slipper og skyver mot underlaget. Jeg tror aldri jeg har lært så mange nye begreper på så kort tid. Andre ganger kan vi jobbe så fritt som at vi øver på å stå på henda, leker en lek, improviserer eller beveger oss over gulvet med ulike fokus.»