Åpen forelesning ved Høyskolen for dansekunst

Fredag 18. oktober 2024 er det duket for åpen forelesning ved Høyskolen for dansekunst, med presentasjon av ny pensumlitteratur.
Skrevet av:
Maria Kristina Klungnes Berg, Hedvig Lykke
Publisert:
07.10.2024

I samarbeid med Rom for dans, lanserer HFDK tre nye fagartikler skrevet av Venke Sortland, Johannes Hafnor og Gunn Engelsrud. Artikkelforfatterne kommer til høyskolen den 18. oktober og presenterer sine tekster for studentene og andre interesserte.

De tre tekstene undersøker, med bakgrunn i teori og praktiske erfaringer, hvordan barn og unge på ulike vis deltar i kunstopplevelser. Artiklene blir en del av pensum for bachelorstudentene ved høyskolen.

Nysgjerrig på litteraturen? Du kan sniklese fagtekstene her: https://www.romfordans.no/fagtekster


PRAKTISK INFORMASJON:

Tid: Fredag 18. oktober 2024, kl. 09.00-10.30

Sted: Rom for dans, Marstrandgata 8, 0566 OSLO (Inngang fra Stockholmsgata). 4. etg. Gi beskjed til hedvig@romfordans.no i god tid, ved behov for heis.

Pris: Arrangementet er gratis, men krever påmelding: https://dansekunst.hoopla.no/event/aapenforelesning/

Hjertelig velkommen!

Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Se flere bilder her:

No items found.
Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Se flere bilder her:

No items found.
Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Se flere her bilder:

No items found.
Fra venstre: Venke Sortland, Gunn Engelsrud og Johannes Hafnor

OM ARTIKKELFORFATTERNE:

Venke Sortland skriver om medskapning som koreografisk dimensjon. Med utgangspunkt i hennes erfaringer som utøver i forestillingen FELT drøfter hun ulike teoretiske og praktiske tilganger til medskapning i en scenekunstsammenheng. Venke Sortland jobber som frilans dansekunstner og er en av stifterne av dansekompaniet Landing. I tillegg underviser hun ved Høyskolen for dansekunst.

Johannes Hafnor drøfter i sin artikkel, gjennom tre eksempler fra Østfold DKS, hvordan ulike kunstpedagogiske undervisningsopplegg kan bidra til å løfte kunstopplevelsen for elevene i skolen. Johannes er leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han har bakgrunn som filmviter og har fra 2024-2026 permisjon fra sin stilling for å jobbe med en doktorgrad ved Universitetet i Agder.

Gunn Engelsrud knytter i sin artikkel det å medvirke opp mot fenomenologisk teori. Hun gjør en analyse av begrepsbruk og ser på muligheter for teoretisering rundt det å medvirke. Til daglig er hun professor i helsefagvitenskap tilknyttet Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet. Hun har særlig kompetanse innen kvalitativ forskning og fenomenologi, kroppslig læring, dans og bevegelse.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Les også: