Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sørger for at alle skoleelever i Norge får oppleve profesjonell kunst og kultur hvert år. Ordningen er unik i verdenssammenheng.
Forestillingene som nå skal vises i DKS ble først utviklet høsten 2021, under veiledning av førsteamanuenser Caroline Wahlström Nesse, Marius Kjos og Camilla Myhre, her på høyskolen. Da fikk skoleklasser på 5. trinn i Oslo komme og oppleve og delta, og studentene fikk masse erfaring med å møte målgruppa. Les mer om de tre forestillingene her.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
Samarbeidet med Høyskolen i Østfold er en del av forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor Høyskolen for dansekunst deltar med kunstnerisk utviklingsarbeid og forskningsbidrag. I prosjektet forskes det på møtet mellom kunstner – lærer og kunststudent – lærerstudent, med mål å skape best mulig kunstopplevelser for barn i skolen. Les mer om forskningsprosjektet her.
Forsidebilde er fra forestillingen Går det bedre nå? av studenter Emma, Jon og Anne. Foto: Anne Halonen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
Samarbeidet med Høyskolen i Østfold er en del av forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor Høyskolen for dansekunst deltar med kunstnerisk utviklingsarbeid og forskningsbidrag. I prosjektet forskes det på møtet mellom kunstner – lærer og kunststudent – lærerstudent, med mål å skape best mulig kunstopplevelser for barn i skolen. Les mer om forskningsprosjektet her.
Forsidebilde er fra forestillingen Går det bedre nå? av studenter Emma, Jon og Anne. Foto: Anne Halonen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
Samarbeidet med Høyskolen i Østfold er en del av forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor Høyskolen for dansekunst deltar med kunstnerisk utviklingsarbeid og forskningsbidrag. I prosjektet forskes det på møtet mellom kunstner – lærer og kunststudent – lærerstudent, med mål å skape best mulig kunstopplevelser for barn i skolen. Les mer om forskningsprosjektet her.
Forsidebilde er fra forestillingen Går det bedre nå? av studenter Emma, Jon og Anne. Foto: Anne Halonen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
Samarbeidet med Høyskolen i Østfold er en del av forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor Høyskolen for dansekunst deltar med kunstnerisk utviklingsarbeid og forskningsbidrag. I prosjektet forskes det på møtet mellom kunstner – lærer og kunststudent – lærerstudent, med mål å skape best mulig kunstopplevelser for barn i skolen. Les mer om forskningsprosjektet her.
Forsidebilde er fra forestillingen Går det bedre nå? av studenter Emma, Jon og Anne. Foto: Anne Halonen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
Samarbeidet med Høyskolen i Østfold er en del av forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor Høyskolen for dansekunst deltar med kunstnerisk utviklingsarbeid og forskningsbidrag. I prosjektet forskes det på møtet mellom kunstner – lærer og kunststudent – lærerstudent, med mål å skape best mulig kunstopplevelser for barn i skolen. Les mer om forskningsprosjektet her.
Forsidebilde er fra forestillingen Går det bedre nå? av studenter Emma, Jon og Anne. Foto: Anne Halonen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.
Samarbeidet med Høyskolen i Østfold er en del av forskningsprosjektet pARTiciPED, hvor Høyskolen for dansekunst deltar med kunstnerisk utviklingsarbeid og forskningsbidrag. I prosjektet forskes det på møtet mellom kunstner – lærer og kunststudent – lærerstudent, med mål å skape best mulig kunstopplevelser for barn i skolen. Les mer om forskningsprosjektet her.
Forsidebilde er fra forestillingen Går det bedre nå? av studenter Emma, Jon og Anne. Foto: Anne Halonen.
I prosessen med å videreutvikle forestillingene til et DKS-prosjekt har studentene samarbeidet med lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ). Lærerstudentene har praksis ute i klasserommene i samme periode som forestillingene kommer på turné. Gjennom samarbeidet er det et mål at lærerstudentene i størst mulig grad kan delta i kunstmøtet; både før, under og etter selve forestillingen.
Gjennom denne praksisen får studentene erfaring med alle ledd i en DKS-produksjon, fra idéutvikling og søknadsskriving til det å spille forestillingene ute i skolen. De får dessuten en unik mulighet til å gå i dialog med skolefeltet, og får innsyn i lærerplanmål og didaktikken i grunnskolen.