Festivalen i år er med noe annet snitt en tidligere år da kun kunstnere bosatt i eller med base i Norge er invitert til å delta. Det blir en spennende opplevelse uansett og vi håper studentene kommer tilbake fylt med inspirasjon.
Før de dro var dansekunstner Eivind Seljeseth inne og holdt en 2-ukers workshop i koreografi. Eivind jobber som danser og koreograf i det frie, norske scenekunstfeltet. Han er basert i Oslo og arbeider både nasjonalt og internasjonalt. Hans kunstneriske praksis spenner fra å være utøver i verk av andre, skape egne arbeider til å være en del av kollektive kreasjoner. Seljeseth er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (MA i koreografi) og Skolen for Samtidsdans.
Workshopen endte med et møtepunkt hvor studentene viste frem arbeidene de jobbet med de siste to ukene, hvor de jobbet både i duo og trio og med stort fokus på rom.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.
I studio med Eivind Seljeseth
Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre:
Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?
I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.
Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?
Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.
Hvilke oppgaver jobber de med?
De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.