I studio: Eivind Seljeseth

Denne uken er studentene i Bergen for å få med seg dansebiennalen Oktoberdans. Før de dro var dansekunstner Eivind Seljeseth inne og holdt en workshop i koreografi.
Skrevet av:
Lilja Björk Haraldsdóttir og Eivind Seljeseth, HFDK
Publisert:
17.11.2021

Festivalen i år er med noe annet snitt en tidligere år da kun kunstnere bosatt i eller med base i Norge er invitert til å delta. Det blir en spennende opplevelse uansett og vi håper studentene kommer tilbake fylt med inspirasjon.


Før de dro var dansekunstner Eivind Seljeseth inne og holdt en 2-ukers workshop i koreografi. Eivind jobber som danser og koreograf i det frie, norske scenekunstfeltet. Han er basert i Oslo og arbeider både nasjonalt og internasjonalt. Hans kunstneriske praksis spenner fra å være utøver i verk av andre, skape egne arbeider til å være en del av kollektive kreasjoner. Seljeseth er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (MA i koreografi) og Skolen for Samtidsdans.


Workshopen endte med et møtepunkt hvor studentene viste frem arbeidene de jobbet med de siste to ukene, hvor de jobbet både i duo og trio og med stort fokus på rom.

Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Se flere bilder her:

No items found.
Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Se flere bilder her:

No items found.
Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Se flere her bilder:

No items found.
Jon Bugge Mariussen og Maria Plener med duoen En dans på roser

I studio med Eivind Seljeseth

Vi snakket litt med Eivind og fikk høre hans tanker rundt workshopen og hva han ønsket at studentene skulle ta med seg videre: 


Hva er fokuset i klassene dine denne høsten?

I klassene mine denne høsten fokuserer vi på romlighet som element i både utøver- og koreografisk arbeid. Rom er jo et stort tema som kan utvides i mange retninger, men vi prøver å kartlegge noen konkrete verktøy for hvordan å gripe an dette i en kunstnerisk praksis. Vi ser på ulike forholdningssett til rom og tester hva disse kan produsere i seg selv og hvordan disse kan endre både opplevelsen og oppfatningen av et bevegelses materiale.

Hva ønsker du at studentene skal oppleve/oppdage i forhold til sitt eget arbeid og koreografi?

Jeg håper studentene får både en kroppslig, intellektuell, og estetisk erfaring med hvordan rommet i koreografi og dans både betyr noe og bærer med seg et stort potensiale for kunstnerisk arbeid. Jeg har som mål at studentene skal få jobbet med å utvikle og utfordre sin “romlige sensibilitet” i både kroppen og i blikket.   

Hvilke oppgaver jobber de med?

De jobber både med en masse “øvelser” som handler om romlige plasseringer, forflytninger, perspektiver, forholdningssett og med å utvikle små prosjekter i grupper der et romlig utgangspunkt skal være start- og omdreiningspunkt for en kunstnerisk prosess. Innimellom alt det praktiske diskuterer vi hva disse ulike forsøkene produserer, hvor de kommer fra og hva de kan brukes til.

Se flere bilder her:

No items found.

Se flere bilder her:

No items found.

Les også: