De første seks ukene av semesteret jobber studentene ute. De har klasser i dans, tai chi og parkour og får god erfaring med å jobbe med forskjellige uttrykk i forskjellige uterom. I tillegg jobber de i grupper med å lage en stedspesifik forestilling; Et Sted.
Vi var innom på en regntung dag for å få et innblikk i klasse med Maja Roel og fikk høre Maja sine tanker rundt det å jobbe ute med dans.
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hvilke utfordringer kan man støte på?
Den mest åpenbare er været. Siste økt i Ekebergparken var temmelig nedbørstung, da må man prøve å dra seg selv opp av søla og bruke de forholdene man har. Så må man kle seg godt da. Andre utfordringer kan være at uterommet inkluderer en hund i vill galopp eller at en gruppe barnehagebarn inntar det stedet man skal jobbe på. Å jobbe ute er en øvelse i å tilpasse seg skiftende og uforutsigbare omgivelser. Disse ”forstyrrelsene” påvirker ofte valgene man tar og kan også gi mye inspirasjon.
Hvordan tenker du at studentene kan ta med seg erfaringene fra utearbeidet videre inn i prosjekter i studio?
Jeg tenker at det er bra å ta med seg erfaringer med å relatere til og håndtere uforutsette hendelser, som nesten alltid er en del av det å være i en kunstprosess. I et uterom er det dessuten mer åpent hva man definerer som sitt scenerom og hvordan man organiserer utøvere og publikum. Jeg tenker det kan være fint å bruke arbeidet ute som en påminnelse om at også et studio/scenerom er et rom som kan jobbes plastisk med og organiseres på mange måter. Det er også bra å vite at man alltid kan gå ut hvis man trenger nye inntrykk og inspirasjon å bringe med seg inn i studio.
Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hvilke utfordringer kan man støte på?
Den mest åpenbare er været. Siste økt i Ekebergparken var temmelig nedbørstung, da må man prøve å dra seg selv opp av søla og bruke de forholdene man har. Så må man kle seg godt da. Andre utfordringer kan være at uterommet inkluderer en hund i vill galopp eller at en gruppe barnehagebarn inntar det stedet man skal jobbe på. Å jobbe ute er en øvelse i å tilpasse seg skiftende og uforutsigbare omgivelser. Disse ”forstyrrelsene” påvirker ofte valgene man tar og kan også gi mye inspirasjon.
Hvordan tenker du at studentene kan ta med seg erfaringene fra utearbeidet videre inn i prosjekter i studio?
Jeg tenker at det er bra å ta med seg erfaringer med å relatere til og håndtere uforutsette hendelser, som nesten alltid er en del av det å være i en kunstprosess. I et uterom er det dessuten mer åpent hva man definerer som sitt scenerom og hvordan man organiserer utøvere og publikum. Jeg tenker det kan være fint å bruke arbeidet ute som en påminnelse om at også et studio/scenerom er et rom som kan jobbes plastisk med og organiseres på mange måter. Det er også bra å vite at man alltid kan gå ut hvis man trenger nye inntrykk og inspirasjon å bringe med seg inn i studio.
Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hvilke utfordringer kan man støte på?
Den mest åpenbare er været. Siste økt i Ekebergparken var temmelig nedbørstung, da må man prøve å dra seg selv opp av søla og bruke de forholdene man har. Så må man kle seg godt da. Andre utfordringer kan være at uterommet inkluderer en hund i vill galopp eller at en gruppe barnehagebarn inntar det stedet man skal jobbe på. Å jobbe ute er en øvelse i å tilpasse seg skiftende og uforutsigbare omgivelser. Disse ”forstyrrelsene” påvirker ofte valgene man tar og kan også gi mye inspirasjon.
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hvilke utfordringer kan man støte på?
Den mest åpenbare er været. Siste økt i Ekebergparken var temmelig nedbørstung, da må man prøve å dra seg selv opp av søla og bruke de forholdene man har. Så må man kle seg godt da. Andre utfordringer kan være at uterommet inkluderer en hund i vill galopp eller at en gruppe barnehagebarn inntar det stedet man skal jobbe på. Å jobbe ute er en øvelse i å tilpasse seg skiftende og uforutsigbare omgivelser. Disse ”forstyrrelsene” påvirker ofte valgene man tar og kan også gi mye inspirasjon.
Hvordan tenker du at studentene kan ta med seg erfaringene fra utearbeidet videre inn i prosjekter i studio?
Jeg tenker at det er bra å ta med seg erfaringer med å relatere til og håndtere uforutsette hendelser, som nesten alltid er en del av det å være i en kunstprosess. I et uterom er det dessuten mer åpent hva man definerer som sitt scenerom og hvordan man organiserer utøvere og publikum. Jeg tenker det kan være fint å bruke arbeidet ute som en påminnelse om at også et studio/scenerom er et rom som kan jobbes plastisk med og organiseres på mange måter. Det er også bra å vite at man alltid kan gå ut hvis man trenger nye inntrykk og inspirasjon å bringe med seg inn i studio.
Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hvilke utfordringer kan man støte på?
Den mest åpenbare er været. Siste økt i Ekebergparken var temmelig nedbørstung, da må man prøve å dra seg selv opp av søla og bruke de forholdene man har. Så må man kle seg godt da. Andre utfordringer kan være at uterommet inkluderer en hund i vill galopp eller at en gruppe barnehagebarn inntar det stedet man skal jobbe på. Å jobbe ute er en øvelse i å tilpasse seg skiftende og uforutsigbare omgivelser. Disse ”forstyrrelsene” påvirker ofte valgene man tar og kan også gi mye inspirasjon.
Hvordan tenker du at studentene kan ta med seg erfaringene fra utearbeidet videre inn i prosjekter i studio?
Jeg tenker at det er bra å ta med seg erfaringer med å relatere til og håndtere uforutsette hendelser, som nesten alltid er en del av det å være i en kunstprosess. I et uterom er det dessuten mer åpent hva man definerer som sitt scenerom og hvordan man organiserer utøvere og publikum. Jeg tenker det kan være fint å bruke arbeidet ute som en påminnelse om at også et studio/scenerom er et rom som kan jobbes plastisk med og organiseres på mange måter. Det er også bra å vite at man alltid kan gå ut hvis man trenger nye inntrykk og inspirasjon å bringe med seg inn i studio.
Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.
Hvilke utfordringer kan man støte på?
Den mest åpenbare er været. Siste økt i Ekebergparken var temmelig nedbørstung, da må man prøve å dra seg selv opp av søla og bruke de forholdene man har. Så må man kle seg godt da. Andre utfordringer kan være at uterommet inkluderer en hund i vill galopp eller at en gruppe barnehagebarn inntar det stedet man skal jobbe på. Å jobbe ute er en øvelse i å tilpasse seg skiftende og uforutsigbare omgivelser. Disse ”forstyrrelsene” påvirker ofte valgene man tar og kan også gi mye inspirasjon.
Hva er det du ønsker å fokusere på i ditt arbeid med studentene?
Jeg er opptatt av hvordan man virkelig kan gå i dialog med et uterom, hvordan rommet og stedet kan inspirere til å ta andre valg og tilby andre muligheter enn inne i et studio. Jeg ønsker å gi studentene ulike verktøy, strategier og teknikker for å møte et stedsspesifikt uterom, og bøye oppmerksomheten i ulike retninger og på den måten bidra til at man legger merke til flere aspekter ved stedet som man kan bruke aktivt og la seg inspirere av.