Kvalitetssikringssystemet ved Høyskolen for dansekunst omfatter hele institusjonen, alle prosesser og lovpålagte deler som har betydning for studiekvaliteten og det totale læringsmiljøet. Systemet inkluderer alle involverte, styre, ledelse, studenter, ansatte og samarbeidspartnere, samt det profesjonelle arbeidsmiljøet utdanningen skal rekruttere til, og er tilpasset størrelsen på utdanningen.
Høyskolen for dansekunst har et godtfungerende kvalitetssikringssystem som bl.a. resulterer i årlige rapporterpublisert på skolens nettside. En god indikator på at systemet fungerer og at studentene trives og er fornøyd med studietilbudet er at Høyskolen for dansekunst kom på 1.plass på NOKUTs Studiebarometer for 2020 (se artikkel: Forskerforum)
Kvalitetssikringssystemet omfatter hele institusjonen og inkluderer alle involverte; styre, ledelse, studenter, ansatte og samarbeidspartnere, samt det profesjonelle arbeidsmiljøet utdanningen skal rekruttere til, og er tilpasset størrelsen på utdanningen.
Kvalitetssikringssystemet ved Høyskolen for dansekunst har som mål å sikre at utdanningstilbudet til enhver tid er i samsvar med de mål som er nedfelt i planer for studiet og er oppdatert i forhold til den virkelighet skolen utdanner til. Det skal synliggjøre og sikre rettigheter, ansvar, plikter, beslutnings- og kommunikasjonslinjer samt sikre bred medvirkning. Systemet skal innhente data, avsløre og forebygge svakheter eller avvik, og synliggjøre både god og sviktende kvalitet for alle involverte parter. Systemet skal bidra til at de ansvarlige gjennomfører tiltak der det er nødvendig.
Styret har overordnet ansvar for kvaliteten ved utdanningstilbudet, i tråd med universitets- og høyskolelovens § 4-3, punkt 1 og 2. Styret skal utarbeide en årlig skriftlig rapport om kvalitetsarbeidet ved høyskolen, med oppfølgingsplan for tiltak og endringer. Rapporten skal offentliggjøres på utdanningens nettsider
Rektor er ansvarlig for at informasjon om kvalitetssikringssystemet når alle involverte, og at data om kvaliteten i utdanningen produseres, samles og videreformidles. Det er rektors oppgave, i samarbeid med øvrig ledelse og undervisningspersonale, å legge til rette for at det er et godt arbeidsmiljø og en kultur der det er størst mulig åpenhet og rom for dialog mellom studenter, undervisningspersonale og ledelse.
Dekan har det overordnede faglige ansvaret. Dekan er også studieleder med ansvar for oppfølging og evaluering av emner. Dekan skal i samarbeid med hovedveileder levere en årlig skriftlig rapport om program- og undervisnings- og relevanskvalitet til rektor og styret.
Undervisningspersonale har ansvar for å legge til rette og gjennomføre undervisning og veiledning og følge opp den enkelte student innenfor eget fagemne. Det skal blant de ansatte velges en tillitsvalgt som skal gjennomføre HMS - undersøkelse blant de øvrige ansatte. Ansattes representant skal levere en årlig rapport om dette til rektor og styret.
Studentene er en viktig part i kvalitetssikringsarbeidet. Systemet er laget for at den enkelte student skal få et så godt utbytte av studiet som mulig. Studenten blir ved studiestart gjort oppmerksom på sine rettigheter og plikter og hvordan de kan delta i kvalitetsarbeidet. Det finnes flere formelle kanaler der studentene kan gi tilbakemeldinger om kvaliteten på studietilbudet, både muntlig og skriftlig, også anonymt. Det legges til rette for en åpen dialog mellom undervisningspersonale, ledelse og studenter gjennom hele studiet. Studentene skal kontinuerlig delta i evalueringsarbeidet ved utdanningen og vurderer også egen faglige og kunstneriske prosess. Evalueringer skjer både muntlig og skriftlig.
Læringsmiljøutvalget skal bidra til at det til enhver tid er et godt studiemiljø ved skolen og jobbe med sikring og utvikling av dette.
Læringsmiljøutvalget (LMU) er et rådgivende organ ved HFDK som bistår ledelsen om forhold som har med studentenes læringsmiljø å gjøre. LMU utgjør en viktig del av styring og demokrati ved høgskoler og universiteter i Norge, og det er lange tradisjoner i sektoren for å inkludere studentene i avgjørelser som angår dem. LMU ved HFDK består av ansatte ved HFDK og studentvalgte studenter. Tilbakemeldinger fra studentene vektlegges i stor grad, noe som skal gi studentene stor innflytelse og medvirkning i utviklingen av et godt og inkluderende læringsmiljø.
LMU skal bidra til at det til enhver tid er et godt studiemiljø ved skolen, og jobbe med sikring og utvikling av dette, samt arbeide for studentvelferd, et godt læringsmiljø og studentenes sikkerhet på skolen. LMU skal gjennomføre en årlig skriftlig spørreundersøkelse om læringsmiljøet blant studentene, sammenfatte og rapportere data i en årlig LMU-rapport til styret, og ev. foreslå tiltak for forbedringer. Rapporten skal offentliggjøres på skolens nettside.
Utdanningskvalitet kan defineres som hvordan et studiested lykkes i å nå sine mål og at alle involverte blir sett, hørt og tatt på alvor. For å sikre god kvalitet skal enhver høyere utdanning ha et formelt internt kvalitetssikringssystem. (Universitets- og høyskoleloven, § 1-6).
Terskelen for å bidra til kvalitetssikringsarbeidet skal være lav, og på den måten motivere til en kontinuerlig og positiv utvikling og forbedring av studietilbudet.