student

En students tanker om dagens situasjon

Studenter HFDK

En av våre flotte studenter, Aurora, har skrevet en tekst om hennes tanker og opplevelse rundt den situasjonen vi er i nå. Vi synes den er så fin at vi ønsket å dele den med dere og kanskje den når frem til andre i lik situasjon. Som Aurora siterer her i teksten “Vi slutter jo ikke å danse!” 

 

 

Selv når verden stopper opp

 

 

Det var overalt. Nyhetene, nettavisene, sosiale medier. Medstudenter, pedagoger, de nærmeste – alle pratet om det. Hver eneste dag stengte flere og flere skoler. Og det var bare et spørsmål om tid før pedagogene skulle gi oss sjokkbeskjeden, “Vi må gjøre det nødvendige, vi må stenge skolen”. Jeg kryssa fingrene, tærne, armene, bena, hele kroppen. Jeg kryssa hjertet mitt, så hardt at jeg nesten ikke fikk puste. Det eneste jeg ville var å dra på skolen å danse.

 

Mine medstudenter og jeg hadde hatt undervisning med gjestepedagog Anne Grete Eriksen, professor i koreografi, noe alle var takknemlig for å få være en del av. Vi skulle vise frem en kavalkade av oppgaver, basert på bevegelser med objekt, rom og gruppedynamikk. En koreografi. Vi gledet oss til å få vise frem kroppslig til våre faste pedagoger hva vi hadde lært.

Torsdag den 12. mars skulle vi alle være en del av visningen “Ikke avlyst” med oss selv som utøvere og skapere. Ideén til tittelen kom fra klassekamerat Ola Helgesplass Martinsen og baserte seg på alle kulturarrangement og forestillinger som en etter en måtte avlyse på bakgrunn av omstendighetene. Men vi, vi skulle danse.

Fra tittelen blomstret det også en del andre ideér og ønsker om andre visninger vi ønsket å vise frem. Det var gøy, vi ble mer og mer kreative, vi var på toppen av fjellet, og det kjentes ut som ingenting kunne stoppe oss som klasse og dansekunstnere. Ikke en gang Corona.

 

Også kom torsdagen. “Ikke avlyst” ble avlyst. Eller forhåpentligvis bare utsatt.
Tankene mine låste seg inn i et mørkt rom fylt med dommedag, helvete, depresjon, nød. Og det var da jeg merket hvor avhengig jeg hadde blitt av de store, solfylte dansestudioene, atmosfæren av danseglede i lokalene, de varme klemmene, de smilende ansiktene og dansende kroppene til de i klassen min. Vi har en dynamikk som driver hverandre, som øker hungeren til å lære og danse. Hvordan skulle hverdagen bli uten det?

 

Heldigvis var pedagogene våre utrolig godt forberedt. Motiverende ord, oppgave etter oppgave, verktøy for hvordan vi kunne digitalisere danseundervisningen.
Ordrett fra Caroline Wahlstrøm Nesse: “Vi slutter jo ikke å danse”.
For nei, vi slutter faktisk aldri å danse.

Og for et spennende prosjekt som lå fremfor oss. Hvordan digitalisere dansen?
Selv om det var tungt å dra fra skolen tidlig den dagen, så kom dette til å bli en erfaring og en liten smakebit på hva vi kan forvente oss etter levert bacheloroppgave. For sannheten er at du står ofte alene og skaper dans, mye er på eget initiativ. I dette yrket må du være selvstendig, ha viljestyrke, å se muligheter der alt virker umulig. Det skulle vi virkelig få erfare nå.

Kanskje var dette en god øvelse til å bli dansekunstnere?

 

For, vi slutter aldri å danse. Hjernen produserer ideér hjemme, på jobb, på skolen, på t-banen hjem, på fest med vennegjengen, i familiemiddag. Og ut fra disse ideéne vil kroppen, så fort den har mulighet, danse ut disse tankene. På stuegulvet hjemme, på badet, ute i naturen, i et bøttekott, om natten, på butikken.

 

Du kan si at dansekunstnere er på jobb 365 dager i året, hver eneste time. Mine medstudenter og jeg er på skolen mandag til fredag fra kl. 09:00-17:00. Obligatorisk oppmøte. Vi er på skolen 40 timer i uka. Det finnes andre studieretninger der studentene kun trenger å møte opp til eksamen, to ganger i året. Dette ble en skumlere tanke enn å være hjemme fra skolen i noen uker.

 

Min største kjærlighet er dansen.

 

Så selv om jeg ikke kan danse på skolen med mine medstudenter i noen uker

 

og til og med når verden stopper opp

 

skal jeg aldri slutte å danse

 

for min dans stopper aldri opp.

 

Jeg vil rette en stor takk til våre pedagoger Camilla Myhre, Caroline Wahlstrøm Nesse, Marius Kjos og vår studiekoordinator Lilja Björk Haraldsdóttir som er villige til å bruke sin tid på å utdanne oss til å bli selvstendige dansekunstnere.

Og ikke minst har etablert og drifter en skole der vi får lov til å skape og danse. Til og med i disse tider.

 

–       Aurora Hallgeirsdatter Arnstad

 

Aurora Arnstad

 

 Foto øverst: Studentene Emilie Østby, Maria Plener, Emma Öberg, Ola Helgesplass Martinsen og Aurora Arnstad tatt av Ida Frømyr Borgen under Improfirkant på CODA festivalen 2019.

Portrett: Aurora Arnstad tatt av Lilja Björk Haraldsdóttir.  

Åpent for søknader til 2. studieår!

Emma Öberg

Høyskolen for dansekunst vil fra høsten 2020 ha plass til å innpasse noen få studenter i bachelorgraden dansekunst og koreografisk tenkning. Opptaket gjelder for studieårene 2020-2022, totalt 4 semester på fulltid.

Last ned søknadsskjema her

Aktuelle søkere må kunne vise til minimum én av tre opptakskrav:

  • Fullført og bestått 1. studieår på en tilsvarende bachelorutdanning i dans
  • Fullført og bestått 2 år på en tilsvarende fagskole
  • Fullført og bestått 1 år på fagskole sammen med relevant arbeidserfaring som skapende og utøvende dansekunstner

Alle søkere må kunne vise til bestått videregående opplæring, generell studiekompetanse eller tilsvarende utdanning og realkompetanse. All tidligere utdanning og relevant arbeidserfaring må dokumenteres med vitnemål og attester.

Søknad med vedlegg sendes til post@hfdk.no innen 18. mars 2020. Det er skolens styre og opptakskomité som er ansvarlig for å gjøre en faglig vurdering om innpassing av tidligere utdanning. Svar på søknaden foreligger innen 25. mars 2020.

Aktuelle søkere innkalles til audition på bakgrunn av innsendt søknad. Audition planlegges i uke 14, 2. – 3. april 2020. Det er viktig at søker kan møte begge dagene. Har søker ikke anledning til å møte på audition, er det dessverre ingen mulighet til å bli vurdert i opptaket for 2. studieår. Søker skal forberede et solomateriale med utgangspunkt i utsendt oppgave

Mer info om opptakskriterier og søknadsprosess finner du her: Opptak til 2. studieår

Spørsmål om opptaket kan rettes til studiekoordinator Lilja Björk Haraldsdóttir på post@hfdk.no eller faglig ansvarlig Caroline Nesse på caroline@hfdk.no.

 

Foto av student Emma Öberg tatt av studentene.

Hva gjør en dansekunstner?

Bilde fra prosjektet “Notentexte I” av Pernille Holden. Foto: Elisabeth Kjeldal Nilsson

 

På Høyskolen for dansekunst er vi opptatt av å gi verktøy som gjør studenten i stand til å både utøve og skape, og kunne mestre hele prosessen rundt det å være dansekunstner i dag. Les mer om utdannelsen på våre nettsider, og se informasjon om opptaksprøver for 2019 her.

 

I forbindelse med opptaket av nye studenter til Høyskolen for Dansekunst, har vi tatt en prat med et knippe markante dansekunstnere som jobber i det frie feltet i Norge. De har til felles at de har hele, eller deler av sin utdannelse fra Skolen for Samtidsdans, som er forløperen til Høyskolen for dansekunst. Les om hvordan de arbeider, hva de husker fra sine utdannelser og hva de tenker fremtidens dansekunstnere kan komme til å trenge!

 

 

Pernille Holden

er utdannet fra Spin Off forstudium i dans og
Skolen for Samtidsdans. Hun jobber både utøvende og skapende med
dans og koreografi i det frie feltet, og har base i Oslo. Pernille har jobbet
som utøver i en rekke forestillingsprosjekter med flere koreografer og
inngått i en rekke samarbeid med ulike kunstnere.

 

Foto: Sara Angelica Spilling

 

Hva driver du med for tiden?
Nå har jeg nettopp kommet hjem fra Paris der jeg spilt forestillingen Diorama av Ingri Fiksdal. Nå har jeg noen dager hvor jeg ikke står midt i et spesifikt prosjekt, men holder på med flere prosjekter som er i ulike stadier. Det er noen prosjekter som er ferdige og som skal avsluttes, prosjekter som skal taes videre og nye prosjekter som skal gjennomføres i tiden fremover. Så da gjør jeg research, forbereder meg på turné, skriver rapporter, gjør regnskap, trener og sånt litt om hverandre. Mai og juni blir ganske hektiske måneder for meg, så det er mye å forberede seg på. Blant annet skal jeg videre på turné til Canada med Diorama. Der skal jeg også holde workshop for lokale dansere som skal være utøvere sammen med oss i prosjektet. Så jeg planlegger det også, sammen med Ingri.

Hvordan arbeider du skapende og utøvende som dansekunstner?
Min arbeidsvirkelighet består av å være utøver i andres prosjekter, skape egne arbeider og jobbe i samarbeidsprosjekter. Jeg jobber alltid utøvende og har nesten aldri laget noe der jeg «står på utsiden». Jeg er veldig glad i å arbeide i andres prosjekter og har vært heldig å få gjøre det ganske mye. Jeg møter ofte på interesser og ikke minst mennesker i prosjekter jeg har lyst til å arbeide videre med, men som det kanskje ikke er plass til i akkurat den sammenhengen. På den måten kan nye prosjekter og samarbeid oppstå. Det er ganske mange folk jeg er begeistra for å jobbe
med!

Det utøvende og det skapende henger tett sammen for meg og eksisterer ikke i separate vakuum. Både når jeg jobber med egne prosjekter og er involvert i andres arbeider er begge deler tilstede. Skapende arbeid handler om mer enn å finne på, eller utvikle bevegelser. Det innebærer også hvordan man kan jobbe med å lage rammer for et prosjekt, konseptualisere arbeidet, forme en helhet osv. Det er litt ulikt fra prosjekt til prosjekt hvordan jeg involverer meg i alle de ulike aspektene i arbeidet, men jeg tar med meg mine kunstneriske interesser inn i alt jeg gjør.

Husker du noe fra din utdannelse som står igjen som spesielt viktig for deg i dag?
Ja, da må jeg først forklare konteksten litt. Da jeg gikk på skole, hadde vi bare ett studio på deling mellom klokka ni og fire. Det gjorde at vi jobbet mye utenfor studio, i andre rom og sammenhenger. Det at vi jobbet så mye stedsspesifikt hadde mye å si for meg, spesielt for hva jeg gjorde i årene etter at jeg var ferdig. Ellers husker jeg at vi produserte hele avgangsprosjektet vårt selv. Å forstå hva hele produksjonsdelen av et prosjekt kan inneholde og hvor stor del det er
av et kunstnerisk arbeid var viktig å erfare. Jeg så nok ikke sånn på det den gangen, men i ettertid ser jeg at det var veldig verdifullt, anvendelig og viktig.
Vi var også på festivaler og så mye forestillinger, både i regi av skolen og utenfor. Å prøve å forstå hva slags felt vi skulle tre inn i igjennom å se arbeider og diskutere og analysere dem opplevde jeg også som veldig viktig.

Hvis du kunne gitt deg selv som student et råd fra fremtiden, hva ville du sagt da?
Jeg hadde kanskje oppfordret meg selv til å prøve å gå litt mer i dybden på hva ting bygger på, gravd mer i ulike metoder og å være mer interessert i historien til dans som kunstform. Det er jo lett for meg å si i dag, siden jeg er veldig interessert i sånt nå. Vi snakket jo om disse tingene på skolen også, men ikke så grundig kanskje… Ellers kunne jeg vel vært litt modigere, mindre redd for å feile eller å ikke gjøre ting så ordentlig, tenker jeg. Kanskje jeg kunne turt litt mer.

Bilde fra “Cosmic Body” av Ingri Fiksdal med Pernille Holden som utøver.  Foto: Antero Hein

 

 

Loan Ha

er udannet ved Skolen for Samtidsdans og P.A.R.T.S i
Brussel. Hun arbeider frilans som dansekunstner og har arbeidet tett
med Impure Company v/ koreograf Hooman Sharifi over en årrekke, i
tilegg til en rekke koreografer og grupper både i Norge og internasjonalt.
I 2016 startet hun, sammen med Ida Gudbrandsen og Rikke Baewert
kunstnerkollektivet SUPERNOVA.

Foto: Tanja Steen

 

Hva driver du med for tiden?
Akkurat nå er jeg ferdig med foreldrepermisjon med barn nummer to. Jeg har vært noen timer inne på HFDK med oppfølging av elevenes EKP (Egen Kunstnerisk Praksis). Og så starter jeg opp med det første av tre danseprosjekt i år: en duett av/med koreografen Kristina Gjems. Den skal ha premiere våren 2020.

Hvordan arbeider du skapende og utøvende som dansekunstner?
Siden 2006 har jeg hovedsakelig jobbet som medskapende og utøvende dansekunstner i ulike produksjoner i inn- og utland. Jeg ser på mitt kunstnerskap som noe som vokser og utvikler seg i kontakt med, og innenfor andre kunstnerskap. Min fysiske praksis bærer preg av dette og jeg tenker på meg selv som en slags «smart turist» i ulike trenings- og bevegelsesformer. De situasjonene jeg befinner meg i, i livet og i jobbhverdagen beveger mine interesser og behov.
Dette tar jeg med meg inn i ulik grad i prosjektene jeg er en del av. Man kan kanskje si at min skapende og utøvende kunst er meg selv?

Husker du noe fra din utdannelse som står igjen som spesielt viktig for deg i dag?
Det å skjønne at for meg handlet det ikke om å trene slik at jeg skulle se ut som det jeg trodde man måtte se ut som for å være «god nok» til å jobbe med dans. Det å forstå at fysisk teknikk og dansekunstnerisk kompetanse for meg skulle være knyttet opp mot at jeg kunne bli god på å bevege meg i og med min kropp. Og med kropp mener jeg alt en kropp kan være: trillioner av sansende celler satt i diverse interagerende system, et individ med en spesifikk historie, erfaringer,
tanker og følelser, som en danser trent innenfor ulike dansetradisjoner, som et menneske i et samfunn med politisk, etisk og moralsk tilstedeværelse og ansvar.
Jeg kan velge hvilke verdier jeg vil stå for. Jeg trenger ikke være underdanig for å ønske å jobbe som danser. Jeg har hatt mange utrolig dyktige lærere/kunstnere som i språk og handling har vært vanvittig presise og samtidig veldig ulike. Samtidig har mange av dem som inspirerte meg mest en ydmyk ærlighet om det arbeidet og prosessen krever igjen og igjen. En iboende usikkerhet. Jeg ble sjeldent snakket ned til eller belært som student. Det var viktig. 

Hvis du kunne gitt deg selv som student et råd fra fremtiden, hva ville du sagt da?
Fokuser mer på å være modig enn å prøve å være så jævlig flink. Det er et rått og sårbart arbeid. Det å føle seg dum og usikker betyr ikke nødvendigvis at du gjøre noe feil. Lag det du har lyst til å lage og lag masse drit bare for å prøve ut ting. Tør å høre hva folk har å si om det du gjør. Å være modig gjør litt vondt.

Bilde fra forestillingen “Skinn” av SUPERNOVA. Foto: Tale Hendnes

 

Bente Alice Westgård

jobber som koreograf og danser. Hun har sin utdannelse fra Skolen for Samtidsdans og Kunsthøgskolen i Oslo (MA i koreografi). Hun hadde
nylig premiere med forestillingen «Dødsprosjektet» på
Black box teater i Oslo.

 

 

Hva holder du på med for tiden?
Akkurat nå er jeg nettopp ferdig med «Dødsprosjektet» og har så smått begynt å planlegge høsten, da jeg skal prøve å få danset litt selv igjen. Etter å ha vært koreograf og ikke danset i Dødsprosjektet har jeg veldig behov for å konsentrere meg litt om eget utøvende arbeid. Så nå holder jeg på å utvikle en solo til meg selv. Ellers er det alt det andre administrative arbeidet som nettside, rapportering, produsentarbeid osv.

Hvordan balanserer du det skapende og det utøvende ditt arbeid med dans?
Jeg er ikke så god på balanse! Det blir mye alt eller ingenting. Jeg trodde det skulle bli lettere å holde begge sidene aktivert parallelt, men det synes jeg er veldig vanskelig. Det jeg har bestemt meg litt for nå, er at balansen må opprettholdes gjennom periodisk arbeid. Eller det begge sidene er jo der hele tiden, men i perioder er den ene eller andre siden mer aktivert enn den andre.

Husker du noe som står igjen som spesielt viktig for deg fra utdannelsen din?
Det aller viktigste for meg i utdannelsen min var å få kontinuitet i arbeidet. Å være student er en veldig luksuriøs situasjon å være i. For meg var det veldig essensielt for utviklingen min å ha et sted å jobbe med dans hver dag og ha daglig dialog med medstudenter, lærere og veiledere. Og ved å bli satt inn i rammer jeg ikke alltid hadde valgt selv ble jeg utfordret på både smak, interesser og kompetanse. Jeg merket at aktivitet genererer mer aktivitet. Jo mer input jeg fikk, jo mer output kom det også på en måte. Og til sist var det viktig for meg at både jeg og arbeidet mitt ble sett av andre.

Hvis du kunne gitt deg selv som student et råd fra fremtiden, hva ville du sagt da?
Jeg ville rådet meg selv til å være litt mindre rigid. Fortsatt insistere på det jeg ønsket å gjøre, men med en større grad av åpenhet. Kanskje hadde det bidratt til mer overskudd i arbeidet mitt. Å holde fokus og ikke bruke energien min på feil sted i forhold til mitt eget arbeid. Jeg tenker at det kan være viktig å hele tiden vurdere hva som er viktig for en selv og tenke over hva en vil ha ut av ting. Med et kritisk, men åpent blikk kan en bli overrasket!

Bilde fra forestillingen “Dødsprosjektet” av Bente Alice Westgård. Foto: Yaniv Cohen.

 

 Ida Frømyr Borgen

arbeider frilans som danser, koreograf
og pedagog med base i Oslo. Hun er utdannet ved Norges
Dansehøgskole og Skolen for Samtidsdans. Ida er medlem i
dansekunskollektivene Ompaniet og Kunstgress, samt
kunstnerkollektivet KOSO. Ida holder for tiden til i Portugal, men er i
disse dager innom Norge for å vise en performance.

Foto: Sara Angelica Spilling

 

Hva driver du med for tiden?
Akkurat nå er jeg en tur i Norge for å vise performancen «Heksebål» av og med billedkunstner Marianne Heier og dansekunstkollektivet Kunstgress. Koreografien er utviklet for derbyrulleskøyter, og det har det vært utrolig gøy å måtte lære seg! Dansekunstkollektivet Kunstgress ble til under avgangsarbeidet ved Skolen for samtidsdans i 2014, og vi har siden det bl.a. skapt fire performance-verk og en kunstfilm i samarbeid med Heier.

Hvordan arbeider du skapende og utøvende som dansekunstner?
Jeg arbeider ofte både som skapende og utøvende dansekunstner i de prosjektene jeg er en del av. I kollektivene Kunstgress og Ompaniet, som jeg har vært med å starte, utvikler vi koreografi nettopp kollektivt – alle medlemmer er med på å skape. Jeg mener at det å jobbe skapende med egen kropp gir noe helt spesielt til et koreografisk arbeid. Man tar kanskje oftere valg på grunnlag av følelsen av det man gjør, framfor hvordan det ser ut, og kan på den måten gi publikum tilgang på andre aspekter ved dansen. I min forrige soloforestilling valgte jeg å arbeide på denne måten, fordi følelsen av å være en kropp sto sentralt i arbeidet. Til sommeren skal jeg utvikle et prosjekt Ekebergparken, og denne gangen har jeg valgt å skape forestillingen fra utsiden og ikke være med som utøver. Jeg tenkerat dette er en arbeidsform som passer bedre for akkurat dette prosjektet, fordi arbeidet handler mer om arkitektur og form.

Husker du noe fra din utdannelse som står igjen som spesielt viktig for deg som profesjonell dansekunstner?
Jeg synes det var utrolig spennende å se at jeg etterhvert utviklet min egen praksis og en egen måte å jobbe på. Jeg tror ikke dette var noe som plutselig oppsto, men at det var et resultat av alt det jeg hadde lært og den muligheten jeg fikk til å virkelig få prøve meg fram og utforske, under veiledning av erfarne dansekunstnere.

Hvis du kunne gitt deg selv som student et råd fra fremtiden, hva ville du sagt da?
Slipp deg selv løs! Hvis det finnes et sted hvor det virkelig er rom for utforskning, så er det her.

Bilde fra soloforestillingen “Sart ansikt/hodeløs kropp” av Ida Frømyr Borgen.

Foto: Sara Angelica Spilling

 

Intervjuene er gjort av Eivind Seljeseth. Han arbeider som dansekunstner og sitter i styret for Høyskolen for Dansekunst.

Eivind er utdannet fra Skolen for Samtidsdans og Kunsthøgskolen i Oslo (Master i koreografi).

 

 

Åpen dag på HFDK

Postkoreografer
Fredag 3. mai holder vi Åpen dag her på Høyskolen for dansekunst fra 13:00 – 14:30

Er du nysgjerrig på utdanning innenfor dans og koreografi? Har du lyst til å utfordre hva dans kan være og skape forandring? Har du allerede tatt en utdanning men ønsker verktøy for å stå sterkere som en selvstendig dansekunstner og koreograf? Da ønsker vi deg velkommen til en uformell prat om studietilbudet vi tilbyr ved Høyskolen for dansekunst.

Kom og få:

  • et innblikk i hvordan hverdagen ser ut her på HFDK
  • info om skolen og studietilbudet BA i dansekunst og koreografisk tenkning
  • se visning av BA prosjekt under arbeid av Tora Brekke
  • samtaler med nåværende studenter

For spørsmål eller andre hendvendelser send oss en mail til post@hdfk.no

Vi gleder oss til å se deg!

Foto: Ida Frømyr Borgen

Vil du bli dansekunstner?

Opptak 2019 - 2022

Høyskolen for dansekunst har åpnet for søknader for studieårene 2019 – 2022.

 

Søknadsfrist er 1. mars 2019 (23:59)

Last ned søknadsskjema for 2019 – 2022 her!

Opptaksprøver 2019 

  • Stavanger: 15. mars (Stavanger Kulturskole)
  • Bergen: 16. mars (Bergen Dansesenter)
  • Trondheim: 24. mars (DansiT)
  • Tromsø: 30. mars (Tromsø Kulturskole)
  • Oslo: 8. – 10. april (Rom for dans)

Kvalifiserte kandidater vil kalles inn til 2. prøve 11. – 12. april i Oslo (Rom for dans). 

Studietilbudet bachelor i dansekunst og koreografisk tenkning er et 3-årig fulltids studietilbud i dans og koreografi.

Studiet utdanner dansekunstnere som ønsker å jobbe både utøvende og skapende.

Grunnleggende bygger studiet på en dialogisk, individorientert pedagogikk, der veiledning av studentens egne kunstneriske prosesser  står sentralt.

Studenten virker gjennom hele studiet som utøvere i egne koreografiske verk, og  får verktøy til å håndtere alle deler av en kunstnerisk prosess, fra idé til ferdig forestilling.

Studenten får erfaring med å produsere og gjennomføre forestillinger på et profesjonelt nivå.

Målet etter endt studium er at studenten på en selvstendig måte skal være i stand til å etablere og drive egen virksomhet med base i skapende dans.

Studiet kvalifiserer studenten til å søke opptak på masterprogram i dans og koreografi, og andre relevante masterstudier innen kropp/bevegelse, kunst og kommunikasjon.

Studiet er godkjent av NOKUT og er støttet av Kunnskapsdepartementet.

 

Opptak skjer på grunnlag av formelt opptakskriterium, samt søknadsskjema og opptaksprøver.

Formelt opptakskriterium til bachelor i dansekunst og koreografisk tenkning ved Høyskolen for dansekunst er fullført videregående opplæring med generell studiekompetanse, eller likeverdig kompetanse.

Søkere skal fylle ut søknadsskjem. Søknad skal sendes innen søknadsfrist.

Alle søkere vurderes i praktisk/kunstnerisk opptaksprøve og intervju.

Opptaksprøven består av en danseklasse og kreative oppgaver med bevegelse, tid og rom.

Alle søkere skal også forberede et eget bevegelsesmateriale på 1-3 minutter som skal kunne vises for juryen.

Få mer informasjon her.

For spørsmål og andre hendvendelser kontakt studiekoordinator på post@hfdk.no

Studenter i lokalavisa

Vår studenter, Kristine Søgnesand fra Jølster i Indre Sunnfjord og Helle Kvam Leraand fra Melhus har blitt intervjuet av lokalavisa i sine hjemkommuner. Kristine har blitt intervjuet av Firda avisa og Helle har snakket med Trønderbladet. Intervjuene er i forbindelse med premieren på høstens forestilling HABITAT som vises helgen 22. – 23. september på Rom for Dans.

Forestillingen er et samarbeid mellom Rom for Dans og Høyskolen for dansekunst og skal vises både i Oslo og på Oktoberdans i Bergen høsten 2018.

Mer om HABITAT og hvordan bestille billetter her

Les intervjuet med Kristine her

og intervjuet med Helle kan du lese her.  (OBS: bak en betalingsmur)

Foto: Mari Haugen