scenekunst

Intervju med tidligere student Amie Mbye

Amie Mbye

Vi starter opp med en ny intervju serie for å se hva våre tidligere studenter har gjort etter endt studie. Første kvinne ut er dansekunstner Amie Mbye. Amie studerte ved HFDK 2016 – 2019 og har etter endt studie fordelt tiden sin mellom Oslo og Paris. Hun har jobbet både selvstendig som dansekunstner, underviser og initiativtaker og som medskapende utøver i andre sine verk. Amie er også årets Dansens Dager Ambassadør!

 

Kan du fortelle oss litt om hva du har gjort etter at du ble ferdig på HFDK?

Jeg har alltid elsket å reise, og reising har vært en viktig del av min kunstneriske prosess. Akkurat nå er jeg ikke interessert i å forholde meg til et bestemt sted eller låse meg fast til en måte å jobbe på. Det er nysgjerrigheten som driver meg frem. Derfor var det et lett valg for meg å velge å bo delvis mellom Oslo og Paris etter endt studie.

SURFACE 

Rett etter endt utdanning dro jeg til Senegal på jobbreise. Et land jeg reiste til for første gang mens jeg var student ved HFDK. I Senegal deltok jeg i et utvekslingsprogram ved Ecole Des Sables – en av de mest etablerte kunstskolene på det Afrikanske kontinentet. Jeg snakket språket og forelsket meg i kulturen og dansekunsten som eksisterte i landet. Her møtte jeg også min kjæreste som i dag er min ektemann.



I Senegal satte jeg opp workshop for unge dansekunstnere i byen Rufisque. Jeg hadde danse sessions med lokale dansere og vi utvekslet ulike praksiser og danseglede med hverandre. I tillegg til dette satte jeg igang kunstprosjekt «Surface». Der  samarbeidet jeg med en kjent videograf fra Senegal, tre dansekunstnere, en musikkprodusent og en sanger. Surface er et kunstnerisk filmprosjekt som inneholder 4 episoder. Det er laget i samarbeid med den kjente filmskaperen og regissøren Modou Anta Diongue. Prosjektet ble opprettet og filmet i Dakar 2019.

I dette arbeidet dykker koreografen i sin egen kroppslige opplevelse som en svart muslimsk, kvinnelig dansekunstner, navigerer og utforsker kompleksiteten og lagene i de forskjellige rollene hun bærer som et resultat av å være født i Oslo med røtter fra Gambia og Senegal. Gjennom bevegelse, film og musikk reiser koreografen gjennom et landskap med forskjellige scenarioer, i et forsøk på å utforske hva som ligger bak fasaden.

Vi ble enige om at vi skulle få til å filme det på en uke, som er veldig kort tid. Redigering ble gjort i etterkant i forskjellige land og det ble publisert på nett. Filmprosjektet har blant annet blitt vist på en stor festival i Barcelona ved navnet Africa Moment.

CONVO

Convo er et tverrfaglig kunstnerisk prosjekt som består av en videoserie med tre kortfilmer, utøvd av dansekunstner Ibrahima Diouf samt en kunstfoto utstilling i samarbeid med kunstner Nicole Rafiki. Prosjektet baserer seg på min bacheloroppgave fra Høyskolen for Dansekunst og er en del av en større produksjon. I “Convo” utforsker jeg hva det vil si å leve i en verden hvor vi konstant flytter på oss fra sted til sted, og hvordan et sted kan være med på å forme og påvirke ens identitet. For å løfte opp denne tematikken, deler jeg, i samarbeid med utøver Ibrahima Diouf, mine egne opplevelser fra oppveksten gjennom stemmebruk, bevegelse og interaksjon med publikum. Kunstprosjektet er rettet mot et voksent publikum, og vil vises på Montebøllo i Oslo.

B16

Jeg startet også kunstkollektivet, nettverket og plattformen B16 «Bydel 16». Gruppen jobber prosjektbasert og har som mål å eksistere som et kunstnerisk kollektiv hvor unge norsk-afrikanske  kvinnelige dansekunstnere kan møtes, snakke og motivere hverandre. Det er ikke et kompani men mer et støtteapparat. Navnet kommer fra at det er 15 bydeler i oslo, så for meg handler B16 om å skape en ny og viktig plattform hvor vi kan møtes og bestemme reglene. Det blir som vår egen bydel. Som liten vokste jeg opp med få svarte kvinnelige dansekunstnere å se opp til. Dette vil jeg gjøre noe med, og B16 er derfor et forsøk på dette.

I fjorårets P3 GULL sending var jeg så heldig å få koreografere åpningsnummeret med artisten MUSTI. Der jobbet jeg sammen med åtte fantastiske dansekunstnere fra prosjektet TheBlackJoyProject som faller under B16 kunstkollektivet.

P3 Gull Amie Mbye
WORKSHOPS

Jeg har holdt workshops både i utlandet og i Norge. I Norge har jeg undervist på ulike dansestudioer i tillegg til at jeg har vært en av pedagogene i Soul Session Community. I Soul Session Community får jeg reist landet rundt, holde workshops og dele min dansepraksis. Super gøy!!

Jeg har også undervist for 3. klasse i samtidsdans ved Khio og en del på Bjerke VGS – Toppidrett. Der har jeg i tillegg blitt booket inn som koreograf til å gjøre tre bestillingsverk med premiere i mars.

UTØVER / MEDSKAPENDE DANSER

Jeg har jobbet med ulike koreografer både i Norge og i utlandet. bl.a Sverige, Frankrike, Spania og Senegal. Det har vært veldig forfriskende å møte andre dansekunstnere og koreografer på tvers av landegrenser og få nye innsyn på ulike praksiser og arbeidsmetoder. Det varierer veldig fra land til land hvilke tematikker som blir satt på agenda. En interessant observasjon og kompetanse til nytte i min egen kunstneriske reise. Jeg kjenner at det jeg har lært på skolen har en stor verdi, ikke bare i Norge men også i utlandet.

I 2020 har jeg bl.a jobbet som utøver og medskapende danser for ulike kunstnere og koreografer som Aida Colmenero Diaz (ESP), Alesandra Seutin (BE) og Cliff Moustache (NO). Jeg har også vært med som utøver i to ulike forestillinger på Dansens Hus; Shine Utopians av Harald & Louis 2019 og Metasexy av Inés Belli 2020.

Andre prosjekter du har vært med på i det siste?

Siste forestilling jeg jobbet i som medskapende utøver var Metasexy av Inés Belli. Forestillingen hadde premiere i november 2020. Noen få dager før premiere ble den avlyst for publikum pga. corona situasjonen. Dermed endte forestillingen opp som livestream via streamingplattformen Vierlive. Det var en ny opplevelse og det var fint at den ble streamet i en vanskelig tid som dette. Publikum fra hele verden fikk sett på.

Metasexy av Inés Belli

Akkura nå jobber jeg som medskapende utøver i produksjonen Landscape av koreografen Ludvig Daae. Produksjonen har premiere på Dansens Hus, Stockholm i mars. Det er første gang jeg jobber i en produksjon i Stockholm. Selv om pandemien er på topp her så har jeg det fint. Vi er i trygge omstendigheter som gjør at vi kan jobbe og fortsette vår kunstneriske prosess.

Hva er planene fremover?

Jeg er veldig glad for å være årets Dansens Dager ambassadør og ønsker å sørge for at vi får en fin og trygg feiring! Stay tuned!!

I tillegg til dette skal jeg jobbe videre med mine egne kunstneriske prosjekter som kunstkollektivet B16 og mitt nye filmprosjekt CONVO. Jeg har også et stort nytt samarbeidsprosjekt med Rom for Dans. Der skal vi, i møte med 3 utvalgte ungdomsklubber, lage en kunstnerisk forestilling for, av og med ungdom. Det gleder jeg meg ekstra til!!

Videre skal jeg jobbe med veldig mange spennende koreografer i Norge, Frankrike, Belgia, Spania og England og dansekunstnere i Senegal. Mange av de samarbeidende springer ut fra utvekslingen jeg gjorde til Ecole Des Sables (SEN), hvor jeg ble godt kjent med koreografer og dansekunstnere som jeg siden har holdt kontakten med.

Som utøver og medskapende danser skal jeg blant annet jobbe med RomForDans (NO), Ludvig Daae (NO), Solveig Styve Holte og Ingri Fiksdal (NO), Alesandra Seutin (BE), Aida Colmenero Diaz (ESP), Lara Barsacq (BE), Harald Beharie (NO) og Inés Belli (NO) m.fler.

 

Husker du noe fra din utdannelse som står igjen som spesielt viktig for deg i dag?

På HFDK opplevde jeg at min dansebakgrunn og kompetanse hadde en verdi, fokuset lå ikke på det å se lik ut som alle andre. Fokuset lå heller på det å lære ulike metoder og verktøy som kan brukes i utforskning av eget kunstneriske uttrykk. På skolen var det plass og rom for alle uansett dansebakgrunn. Dette var en viktig bekreftelse jeg hadde behov for. Høyskolen for dansekunst har vært en viktig brikke i min kunstneriske reise.

En annen viktig ting som står sterkt igjen etter endt utdanning er viktigheten av å sette av tid til å diskutere og stille kritiske spørsmål i prosessen av et skapende arbeid.

Hvis du kunne gitt deg selv som student et råd fra fremtiden, hva ville du sagt da?

Det jeg ville sagt til meg selv er å forstå verdien av dokumentasjon. Ta vare på dokumentasjon og være flink til å dokumentere alt arbeidet man gjør. At man tar seg tid til å skrive ned hva prosjektet går ut på, hvordan prosessen har vært og til slutt dokumentere arbeidet. Man må ikke undervurdere det.

I tillegg ville jeg oppfordret meg selv til å lese mer bøker relatert til dans og ikke minst leke mer i kunstneriske prosesser. For noen er det litt klisjé, men husk på at du ikke må lande på en fasit eller et ferdig produkt tidlig i en kunstnerisk prosess, men tørre å la ting være mer åpent og å ta sjanser.

 

Foto: Amie Mbye, Modou Diounge, Tale Hendnes. 

HABITAT – forestilling med tidligere studenter

Habitat, romfordans

Denne uken viser avgangsstudentene fra 2019 forestillingen HABITAT for DKS Oslo. Forestillingene vises i hvitt produksjonsrom på Rom for Dans for videregående skole elever fra hele Oslo.

HABITAT begynte som et samarbeidsprosjekt mellom Høyskolen for Dansekunst og Rom for Dans høsten 2018. Studentene skulle både være utøvere men også medvirkende skapere i prosessen ledet av Caroline Wahlström Nesse, Camilla Myhre og Marius Kjos.

HABITAT undersøker hva et hjem kan være for mennesker i ulik alder. I en tid hvor hjem oppløses, mennesker flytter og flykter på tvers av grenser og hvor det å kjenne tilhørighet stadig endres blir også vårt forhold til hva som kan kalles et hjem endret. Forestillingen er dynamisk og publikum blir invitert inn i ulike habitat, som forandres av hver persons tilstedeværelse. Publikum vil oppleve en nærhet mellom det ukjente og kjente. Det er en letthet omkring tilsynelatende små ting og hendelser i forestillingen, men disse gir klangbunn til større eksistensielle spørsmål.
Alle individene, publikum og utøverne blir til slutt en del av et felles habitat.

I tillegg til å spilles på Rom for Dans var HABITAT en del av Oktoberdans dansefestival i Bergen høsten 2018.

Denne våren settes produksjonen opp i samarbeid med Dansens Hus, hvor utøverene som var studenter i 2018 jobber nå som profesjonelle utøvere.

Medvirkende 2020:

Marius Kjos, Konsept, Kunstnerisk ansvarlig, Ide
Caroline Wahlstrøm Nesse, Kunstnerisk ansvarlig, Konsept, Ide
Camilla Myhre, Konsept, Kunstnerisk ansvarlig, Ide, Produsent
Tora Brekke, Medskapende utøver
Mari Bygnes, Medskapende utøver
Markus Christensen, Medskapende utøver
Frida Eriksen, Medskapende utøver
Einar Reynisson Grimsby, Medskapende utøver
Ragnhild Rosander Hagen, Medskapende utøver
Helle Kvam Leraand, Medskapende utøver
Chollada Phinitduang, Medskapende utøver
Marte Kristine Brustad Melhus, Medskapende utøver
Karianne Karlsrud, Medskapende utøver
Kristine Søgnesand, Medskapende utøver
Elise Susann Strandjord, Medskapende utøver
Martin Bergo Selsjord, Medskapende utøver, Produsent
Thea Åretun Svensson, Tekniker
Martin Ødegaard, Komponist 
Martin Myrvold, Lysdesign 
Carl Nilssen-Love, Scenografi 
Morten Pettersen, Lyddesign 
Kathrine Tolo, Kostymekonsulent 

HABITAT, foto Tom Larsen

 

Foto: Tom Larsen for Rom for Dans

I studio: Ompaniet

Ompaniet_maaike

Denne uken har studentene workshop med Ompaniet v/ Hanne Frostad Håkonsen, Maaike Croles Fitjar og Ida Frømyr Borgen.

De tre studerte ved Skolen for Samtidsdans (SFSD) 2012-2014, og har siden arbeidet sammen i ulike konstellasjoner. Som Ompaniet har de laget Firkantskogen, en danseforestilling for barn fra 6. mnd – 3. år der de utforsker hva kroppen kan være og bli, gjøre og si. De har også vært engasjert som utøvere i Rom for Dans-prosjektet KROM-kropp i rom, som har turnért barne- og ungdomsskoler gjennom Den kulturelle skolesekken siden 2014. Etter studier ved SFSD etablerte de dansekollektivet Kunstgress sammen med Amanda Bach. Kunstgress har de siste årene samarbeidet tett med billedkunstner Marianne Heier og utviklet en rekke performance-verk vist i inn- og utlandet. Performancene skapes kollektivt gjennom et prosessorientert arbeid, ofte med utgangspunkt i et tekstmateriale fra Heier.

Håkonsen, Fitjar og Borgen deler et sterkt engasjement for arbeid med dansekunst for barn og unge. Samarbeidet deres har sitt utgangspunkt i en felles interesse for relasjonell estetikk og et ønske om å møte barn på deres premisser. Nysgjerrighet og lekenhet er viktige stikkord i deres kunstneriske praksis. De er opptatt av at det finnes en tydelig overføringsverdi mellom metodene de bruker for å skape forestillinger for barn og unge, og til arbeidet med dansekunst generelt.

I denne workshopen vil de dele metoder de bruker for å skape bevegelses-materiale i ulike kunstproduksjoner, hvor ord, tekst og språk står sentralt. Som et felles referansepunkt for workshopen har studentene sett Ompaniets Firkantskogen på Dansens Hus. Arbeidet med Firkantskogen startet som en skoleoppgave da medlemmene i Ompaniet var studenter ved SFSD, og forestillingen har siden blitt videreutviklet og vist på Dansens Hus og Bærum kulturhus, for å nevne noen. De ønsker også å gi studentene en liten smakebit av sitt samarbeid med billedkunstner Marianne Heier.

Kunstgress_Marianne Heier

 

Kunstgress_Marianne Heier

Mer info her om Ompaniet og Kunstgress

Tekst: Ompaniet

Foto:

Topp: Fra Firkantskogen av Ompaniet på Dansens Hus. Tatt av Tale Hendnes for Dansens Hus.

Midten: Fra Heksebål av Marianne Heier, 2016 med Hanne Frostad Håkonsen, Maaike Croles Fitjar, Ida Frømyr Borgen og Amanda Bach Tatt av: Kristine Jakobsen.

Nederst: Fra O av Marianne Heier og Kunstgress, 2017. Tatt av: Kristine Jakobsen.