studenter

Arbeidsvisninger og God påske!

Forrige uke delte studentene av sine avgangsprosjekter som fortsatt er under arbeid.

De har fått stå helt fritt til å velge hvordan de ønsker å jobbe, hva de ønsker å jobbe med og hvor de ønsker å vise, og har dette resultert i 10 veldig forskjellige verk.

8 soloer, 1 duett og 1 trio som skal vises under avgangsfestivalen Slutten på slutten den 28. mai – 1. juni.

Veilederne de har hatt er Caroline Walhström Nesse, Marius Kjos, Eivind Seljeseth, Loan Ha, Rikke Baewert, Karstein Solli, Ann Christin Berg Kongsness og Jorunn Kjersem Hildre.

Her under kan du se bilder fra arbeidsvisningnene og med det ønsker vi deg også God Påske!

Tora Brekke

Ragnhild Rosander Hagen

 

Marte Brustad Melhus og Mari Bygnes

 

Karianne Karlsrud

 

Kristine Søgnesand

 

Helle Kvam Leraand

 

Martin Bergo Selsjord, Markus Christensen og Einar Reynisson Grimsby

 

Frida Eriksen

 

Elise Susann Strandjord

Amie Mbye

 

Foto: Studentene

Foredrag om arbeidsmarked og frilansliv

I dag har studentene besøk av Lene Hafstad, som holder foredrag om arbeidsmarkedet til dansekunstnerne. Hun har lang erfaring med å  jobbe frilans både som selvstendig næringsdrivende og arbeidstaker. Hun snakket også om Proda og andre bransjeaktører som er viktige for nyutdannede dansekunstnere.

Det er mye man skal tenke på når man jobber som selvstendig dansekunstner og viktig å ha god kunnskap om arbeidslivet, lover, skatt, forsikring og pensjon i tillegg til søknadsskriving og hvordan ha en god CV.

Tusen takk for besøket Lene!

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Hvordan er det å studere ved HFDK?

Høyskolen for dansekunst er den eneste høyskolen i Norden som tilbyr en bachelorgrad i dansekunst og koreografisk tenkning. I mars og april er det klart for opptaksprøver for studieårene 2019-2022. Hanne Frostad Håkonsen har tatt en prat med høyskolens ledelse ved Camilla Myhre, Caroline Wahlström Nesse og Marius Kjos. Som tidligere student er hun nysgjerrig på hva de tenker om opptaksprøvene, utviklingen av eget utdanningstilbud, og hvorfor potensielle studenter skal søke seg til nettopp Høyskolen for dansekunst.


Opptaksprøve kan være noe mange gruer seg til, og jeg husker selv hvor nervøs og spent jeg var under opptaket til skolen. Hva vil dere si til de som nå søker Høyskolen for dansekunst, som kjenner på den samme kriblingen i magen?

Caroline: Slapp av og pust ut! Det kommer til å gå bra.

Camilla: Tenk, vi er like spente på å møte dem, som de er på å møte oss. En opptaksprøve handler like mye om at vi skal presentere oss, som at de skal presentere seg selv. På prøven får søkerne mulighet til å stille spørsmål om utdanningen. Mange er for eksempel nysgjerrige på hvordan en skoledag på Høyskolen for dansekunst ser ut, og dette og andre ting får man informasjon om.

Caroline: Vi er opptatte av å lage et trygt rom, slik at vi kan bli kjent med hverandre. Det er viktig for oss at den enkelte søker kan kjenne at de får vist hvem de er. Vi er opptatt av møte og dialog, og håper at dette også er noe vi får til på opptaksprøven.

 

Da jeg studerte ved skolen var vi en fin klasse med «blanda drops». Noen hadde bakgrunn fra drama/ teater, musikk og visuell kunst, mens andre hadde gått dans på VGS og folkehøyskole. Dette gav interessante samarbeid, forestillinger og diskusjoner i klassen. Hva ser dere etter hos potensielle studenter?

Caroline: Ja, det finnes ikke noe enkelt svar på det spørsmålet… Vi ser etter studenter som er nysgjerrige og motiverte til å utforske sitt eget uttrykk gjennom dans.

Marius: Så ser vi også etter forskjellige, individuelle måter å uttrykke seg på, der vi på opptaksprøven kanskje tenker «Oj! Det har vi ikke sett før».

Camilla: Ettersom vi utdanner utøvende og skapende dansekunstnere ser vi etter studenter med god bevegelsesforståelse og et ønske om å jobbe kreativt. Vi vet at det å koreografere er nytt for mange, og ikke noe vi forventer at søkerne allerede kan. Store deler av studiet handler om å få verktøy og metoder for å lære dette.

 

For noen kan disse begrepene om danseren som «utøvende» og «skapende» være nye. Kan dere fortelle mer om hva det innebærer, og hvorfor det vektlegges at man både er utøvende og skapende dansekunstner gjennom hele utdanningsløpet?

Marius: Det å være dansekunstner innebærer, for oss, å både kunne danse og koreografere i egne verk. Det betyr at vi ikke separerer koreografien fra danseren, eller koreografen og danseren. I det frie scenekunstfeltet finnes det ulike måter å jobbe med dans på, som er noe vi ønsker å bringe videre til våre studenter. Når vi lar studentene være skapende og utøvende i egne verk handler det om å gi studentene verktøy til selv å definere hvordan de vil jobbe med dans.

Etter en rask kikk på nettsidene til de ulike høyskoleutdanningene i dans, slår det meg at det kan være vanskelig for unge søkere å forstå hva som skiller de ulike studieretningene fra hverandre. Høyskoleutdanningene kan sies å ha nærmet seg hverandre språklig, og samtlige vektlegger at studentene i tillegg til å være skapende og utøvende, skal evne å stå i kunstneriske prosesser, reflektere og diskutere dans. Derfor spør jeg Camilla, Caroline og Marius: hva tenker dere om utdanningstilbudet i dansekunst og koreografisk tenkning i lys av dette?

Caroline: Vårt mål er å se den enkelte med sin kropp, sine uttrykk og sine ambisjoner. Vi mener at alle har et eget iboende uttrykk som er unikt for dem, og det er disse uttrykkene som er utgangspunkt for den undervisningen vi gir. Vi vil at den enkelte skal finne sin form, i stedet for å kopiere det som allerede finnes.

Camilla: Og hvordan jobber vi med teknikk da, lurer mange på. Det er noe vi har utforsket i mange, mange år. Vi har funnet verktøy og metoder for hvordan man kan jobbe med teknikk og bevegelsesforståelse på nye måter, gjennom oppgaver, utforskning og refleksjon. En stor del av undervisningen er én-til-én-veiledning der vi går i dybden med den enkelte.

Marius: Vi vet også at mange av våre studenter kommer til å jobbe i et frilansmiljø etter endt utdanning, der de skal skape sine egne arbeidsplasser. Vi vet ikke hva de kommer til å gjøre, hvilke prosjekter de vil sette i gang eller på hvilke måter de ønsker å jobbe med dansekunst, men vi må gi dem verktøy og metoder til å kunne finne ut av dette. Vi gir også studentene erfaringer med tverrfaglige samarbeid med andre kunstnere, og ut av slike prosesser kan det komme kunst verden ikke har sett enda! Dét er styrken i å jobbe kreativt. Kreativitet er å se for seg det som enda ikke er. Kunstens vesen er jo å utfordre det som eksisterer, det bestående. Vi som utdanningsinstitusjon må ta ansvar for at studentene kan og tørr å gjøre dette.

 

Kan dere si litt om de som underviser på skolen og hvordan skolen er plassert i forhold til det profesjonelle feltet?

Camilla: De som underviser og veileder på Høyskolen for dansekunst er alle profesjonelle dansekunstnere, som selv er aktive i dansekunstfeltet. På den måten skapes det dialog mellom studenter og dansekunstfeltet allerede i studiet. Måten vi driver skolen på handler mye om å hele tiden stille spørsmål ved hva dans kan være, hvor dans kan foregå, for hvem dansen kan være, og ikke minst hvordan en dansekunstutdanning kan utvikle seg.

Marius: Samtidig som dialogen med feltet er viktig, er det essensielt for oss å sette studenten i sentrum. Gjennom en individorientert pedagogikk kan studenten blir hørt. Jeg, som underviser på skolen, må derfor være oppdatert og åpen for å møte studentene der de er. Hva de er opptatte av, måter å bevege og uttrykke seg på i samtida… En slik pedagogikk er basert på dialog, ikke at jeg som underviser kommer med ferdige forslag.

Caroline: Jeg må hele tiden revurdere min måte å veilede og undervise studenter på, fordi de hele tiden tilfører noe nytt – hvert eneste kull er unikt, og studentene hos oss er med på å utfordre og påvirke sin egen studiehverdag gjennom hvordan de velger å løse en oppgave.

 

I august begynner det et nytt kull med studenter her på Høyskolen for dansekunst. De  skal bevege seg, diskutere og skrive om dans og koreografi. La oss hoppe frem til studiestart: kan dere si noe om hva som møter studentene hva gjelder undervisning og fag?

Caroline: Studentene begynner allerede første uken med sitt eget prosjekt, et gruppearbeid som handler om å bli kjent med hverandre. Vi bruker mye tid på å få studentene til å bli trygge i gruppa, vi diskuterer hva kommunikasjon er og hvordan vi kan samarbeide fremover. Det blir også mye lek og øvelser som skaper samhold.

Camilla: Hvis du skal jobbe skapende med dans, er det viktig å være trygg på de rundt deg, slik at du kan prøve og feile litt. Få rom til å dvele, tenke over hva du allerede kan og hva du har lyst til å finne ut av.

Marius: I tillegg til dansefag og koreografiske fag, som allerede har blitt nevnt, undervises det også i kommunikasjonsfag, produksjonsfag og prosjektarbeid hvert semester. Det er for å gi studentene kompetanse om alle deler av en kunstnerisk prosess – fra idé til ferdig forestilling.

Caroline: Og helt til sist: de som er nysgjerrige på Høyskolen for dansekunst kan komme og se på bachelorstudentenes forestillinger som vises den siste uken i mai. Da får man muligheten til å se forestillinger skapt og utøvd av studentene selv, og på den måten bli litt bedre kjent med utdanningen!

 

et sted, dans

Tekst: Hanne Frostad Håkonsen

Bilder: Lilja Björk Haraldsdóttir, Hanne Frostad Håkonsen m.flere

Vårsemesteret 2019

I dag starter vårsemesteret på Høyskolen for dansekunst og nåværende studenters siste semester.

Semesteret starter med en ukes samarbeidsprosjekt med improvisasjonsstudentene på Musikkhøgskolen som ender med åpne publikumsvisninger på Vega Scene, fredag 11. januar.

Deretter blir studentene presentert for Bacheloroppgaven som de skal jobbe med resten av semesteret. Bacheloroppgaven blir en forsmak på det å jobbe profesjonelt som skapende og utøvende dansekunstner. Studentene er selv ansvarlige for å utvikle og gjennomføre egen kunstnerisk praksis, og å skape, utøve og produsere en offentlig forestilling. Søknadsskriving og refleksjon inngår også i oppgaven. Veiledere er Jorunn Kjersem Hildre (produksjon og pitch), Ann-Christin Berg Kongsness (tekstutvikling), Eivind Seljeseth (idé-utvikling), Karstein Solli (stemme, tekst, objekt og bevegelse), Loan Ha (egen kunstnerisk praksis), Rikke Baewert (bevegelsesforståelse), og Lene Hafstad (starte egen bedrift) i tillegg til faste undervisere og veiledere Caroline Walhström Nesse, Marius Kjos (koreografi og komposisjon) og Camilla Myhre (søknadsskriving). 

I løpet av semesteret skal studentene også på en ukes utveksling til Dans- og Cirkus Högskolan (DOCH) i Stockholm.

Høyskolen tilstreber å være relevant og oppdatert i forhold til den praksis og virkelighet en finner i dansekunstfeltet i dag, og inviterer inn ulike gjestepedagoger hvert semester. På timeplanen står dansefag, koreografiske fag, kommunikasjonsfag, produksjonsfag og prosjektarbeid/bachelorprosjekt. Kunstnerisk utøvelse og teori integreres i de ulike fagemnene, og det er stort fokus på studentenes egne refleksjoner og utvikling av eget kunstnerisk uttrykk.

Interessert i å lese mer om de ulike fagemnene ved HFDK? Se studieplanen her.

Spørsmål om opptak, studiet eller annet kan rettes til administrasjonens email: post@hfdk.

Reiser Norge rundt med egne workshops!

studenter, workshop, hfdk

 

Disse ukene forbereder studentene egne workshops innenfor dans og koreografi som de skal reise med ut til forskjellige deler av landet. Workshopene er laget for VGS elever og studentene skal besøke flere skoler rundt om i landet og dele sitt arbeid, bl.a i Tromsø, Finnsnes, Trondheim, Firda, Larvik, Bodø, Askim og Oslo. Workshopene varer alt fra 1 time til 2 hele dager og blir en spennende utfordring og fin læreprosess for studentene. De neste 4 ukene holder de workshop for hverandre her på Høyskolen før de reiser ut til de forskjellige skolene.

 

Workshop

workshop

workshop

research

 

Tekst og foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Flere studenter i lokalavisa!

 

Hele 7 av våre 13 studenter har blitt intervjuet av sine lokalaviser i forbindelse med produksjonen HABITAT, og hvordan det er å være student ved Høyskolen for dansekunst. Vi er superstolte av alle sammen og gleder oss til å vise HABITAT igjen under Oktoberdans i Bergen søndag 21. oktober kl: 19:30.

Hvis du er i Bergen og har lyst til å se kan du kjøpe billetter her

 

Foto: Mari Haugen, Rom for dans

 

HABITAT – samarbeid med Rom for dans

Høstsemesteret startet opp den 22. august og studentene begynte med en gang å arbeide med høstens første prosjekt, en co-produksjon med Rom for dans, forestillingen HABITAT. I løpet av sommeren hadde studentene også en oppgave i forbindelse med prosjektet som de skulle ha klart første skoledag, en 10 minutters solo og ideer til kostyme for kostymeworkshop med professor Kathrine Tolo.

HABITAT undersøker hva et hjem kan være for mennesker i ulik alder. I en tid hvor hjem oppløses, mennesker flytter og flykter på tvers av grenser og hvor det å kjenne tilhørighet stadig endres blir også vårt forhold til hva som kan kalles et hjem endret. Forestillingen er dynamisk og publikum blir invitert inn i ulike habitat, som forandres av hver persons tilstedeværelse. Publikum vil oppleve en nærhet mellom det ukjente og kjente. Det er en letthet omkring tilsynelatende små ting og hendelser i forestillingen, men disse gir klangbunn til større eksistensielle spørsmål.
Alle individene, publikum og utøverne blir til slutt en del av et felles habitat.

Komponist Martin Ødegaard skaper det musikalske i forestillingen som skal bestå av innspilt elektronisk musikk, og stemme/sang. Scenograf Carl Nilssen-Love er allerede godt i gang med å skape et foranderlig rom med ulike scenografiske elementer og lysdesigner Martin Myrvold setter stemningen videre med spennende løsninger for lys.

Idé og konsept for forestillingen ligger i hodene til førsteemanuensene på Høyskolen for dansekunst Caroline Wahlström Nesse og Camilla Myhre.

HABITAT blir både vist for videregående skoleklasser i Oslo og omegn og for andre publikum i september på Rom for dans. Forestillingen skal også vises under Oktoberdans i Bergen, 2018, samt i forbindelse med presentasjon av pilotprosjektet KROM på tvers på Rom for Dans i oktober 2019.

Bestill billetter til HABITAT 22. og 23. september her:

lørdag 22. september

søndag 23. september

Habitat, romfordans

Kunstnerisk ansvar: Caroline Wahlström Nesse

Produsent Rom for Dans: Mari Haugen og Camilla Myhre.

Tekst: Lilja Björk Haraldsdóttir og Mari Haugen

Foto: Camilla Myhre, Tom Sinning-Larsen, Mari Haugen

Eksamensforestillinger 26. – 27. mai

eksamen 2018

Andreklassestudentene på Høyskolen for Dansekunst inviterer til åpne visninger av eksamensforestillinger 26. – 27. mai.

Studentene har jobbet i grupper som skapende og utøvende dansekunstnere og laget fire forskjellige verk rettet mot en målgruppe i aldersspennet fra 0- 20 år. De har jobbet tett med veilederne Caroline W. Nesse og Marius Kjos. Produksjonsoppgaver som organisering, kontakt med skoler og målgrupper, plakat design og teknisk som lys og lyd står de også for i tillegg til å ha undervist workshoper for målgruppene. Forestillingene er åpne for publikum i alle aldre og vises i svart produksjonsrom her på Høyskolen.

Forestillinger:

olOlo
Lørdag 26. mai kl 14:00
Målgruppe – 0-3 år
Skapende og utøvende: Karianne Karlsrud og Markus Christensen

Voksne ingen adgang
Lørdag 26. mai kl. 15:00
Målgruppe – 5. klasse
Skapende og utøvende: Elise Susann Strandfjord, Helle Kvam Leraand, Tora Brekke, Frida Eriksen

Regnbuebarna
Søndag 27. mai kl. 14:00
Målgruppe – 1. klasse
Skapende og utøvende: Mari Bygnes, Amie Mbye, Ragnhild Rosander Hagen, Kristine Søgnesand.

Av og til misunner jeg gullfiskene
Søndag 27. mai kl. 15:00
Målgruppe – Videregående skole
Skapende og utøvende: Martin Bergo Selsjord, Marte Kristine Brustad Melhus, Einar Reynisson Grimsby

OBS
Hver forstilling blir kun spilt EN gang.
BEGRENSET ANTALL PLASSER!

Reservasjon
Per mail: hfdkbillett@gmail.com (merk: skriv antall billetter, dato og tid)
Vippsnr.: 101929 (Eksamensforestilling HFDK 2018)
Pris: Barn/Student 50kr eller 75kr for 2 forestillinger
Voksne 100kr eller 150kr for 2 forestillinger. Kan betales med vipps og kontanter.
Det vil være mulighet å se 2 forestillinger samme dag. Hver forestilling varer mellom 20-30 min.
Sted: Forestillingen vises på Høyskolen for Dansekunst, Marstrandagata 8, 0566 Oslo. Trykk her for veibeskrivelse. 
Merk: kun 50 sitteplasser tilgjengelig per forestilling. Sikre deg billetter nå!

Veiledere:
Marius Kjos
Caroline Wahlström Nesse

Plakatdesign:
Frida Eriksen

 

Har du sett den fine promo videoen vår?

Postkoreografer

Nå nærmer det seg eksamenstid med stormskritt for studentene og da passer det med å mimre litt tilbake til eksamens forestillingen fra 1. studieår – Postkoreografer.

Postkoreografer er en forestilling som er skapt og utøvd av det første kullet på Høyskolen for Dansekunst. De har jobbet kollektivt uten en overordnet koreograf, og sammen laget et stedspesifikt prosjekt som tar for seg det synlige og det skjulte, innside og utside.

 

 

Skapende og utøvende:
Tora Brekke
Mari Bygnes
Markus Christensen
Frida Eriksen
Einar Reynisson Grimsby
Ragnhild Rosander Hagen
Karianne Karlsrud
Helle Kvam Leraand
Karsten Lunde
Amie Mbye
Marte Kristine Brustad Melhus
Martin Bergo Selsjord
Elise Susann Strandjord
Kristine Søgnesand

Veiledere:
Marius Kjos
Camilla Myhre
Caroline Wahlström Nesse
Karstein Solli
Venke Sortland
Hanne Frostad Håkonsen
Gunn Engelsrud
Ida Frømyr Borgen