hfdk

Foredrag om arbeidsmarked og frilansliv

I dag har studentene besøk av Lene Hafstad, som holder foredrag om arbeidsmarkedet til dansekunstnerne. Hun har lang erfaring med å  jobbe frilans både som selvstendig næringsdrivende og arbeidstaker. Hun snakket også om Proda og andre bransjeaktører som er viktige for nyutdannede dansekunstnere.

Det er mye man skal tenke på når man jobber som selvstendig dansekunstner og viktig å ha god kunnskap om arbeidslivet, lover, skatt, forsikring og pensjon i tillegg til søknadsskriving og hvordan ha en god CV.

Tusen takk for besøket Lene!

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Hvordan er det å studere ved HFDK?

Høyskolen for dansekunst er den eneste høyskolen i Norden som tilbyr en bachelorgrad i dansekunst og koreografisk tenkning. I mars og april er det klart for opptaksprøver for studieårene 2019-2022. Hanne Frostad Håkonsen har tatt en prat med høyskolens ledelse ved Camilla Myhre, Caroline Wahlström Nesse og Marius Kjos. Som tidligere student er hun nysgjerrig på hva de tenker om opptaksprøvene, utviklingen av eget utdanningstilbud, og hvorfor potensielle studenter skal søke seg til nettopp Høyskolen for dansekunst.


Opptaksprøve kan være noe mange gruer seg til, og jeg husker selv hvor nervøs og spent jeg var under opptaket til skolen. Hva vil dere si til de som nå søker Høyskolen for dansekunst, som kjenner på den samme kriblingen i magen?

Caroline: Slapp av og pust ut! Det kommer til å gå bra.

Camilla: Tenk, vi er like spente på å møte dem, som de er på å møte oss. En opptaksprøve handler like mye om at vi skal presentere oss, som at de skal presentere seg selv. På prøven får søkerne mulighet til å stille spørsmål om utdanningen. Mange er for eksempel nysgjerrige på hvordan en skoledag på Høyskolen for dansekunst ser ut, og dette og andre ting får man informasjon om.

Caroline: Vi er opptatte av å lage et trygt rom, slik at vi kan bli kjent med hverandre. Det er viktig for oss at den enkelte søker kan kjenne at de får vist hvem de er. Vi er opptatt av møte og dialog, og håper at dette også er noe vi får til på opptaksprøven.

 

Da jeg studerte ved skolen var vi en fin klasse med «blanda drops». Noen hadde bakgrunn fra drama/ teater, musikk og visuell kunst, mens andre hadde gått dans på VGS og folkehøyskole. Dette gav interessante samarbeid, forestillinger og diskusjoner i klassen. Hva ser dere etter hos potensielle studenter?

Caroline: Ja, det finnes ikke noe enkelt svar på det spørsmålet… Vi ser etter studenter som er nysgjerrige og motiverte til å utforske sitt eget uttrykk gjennom dans.

Marius: Så ser vi også etter forskjellige, individuelle måter å uttrykke seg på, der vi på opptaksprøven kanskje tenker «Oj! Det har vi ikke sett før».

Camilla: Ettersom vi utdanner utøvende og skapende dansekunstnere ser vi etter studenter med god bevegelsesforståelse og et ønske om å jobbe kreativt. Vi vet at det å koreografere er nytt for mange, og ikke noe vi forventer at søkerne allerede kan. Store deler av studiet handler om å få verktøy og metoder for å lære dette.

 

For noen kan disse begrepene om danseren som «utøvende» og «skapende» være nye. Kan dere fortelle mer om hva det innebærer, og hvorfor det vektlegges at man både er utøvende og skapende dansekunstner gjennom hele utdanningsløpet?

Marius: Det å være dansekunstner innebærer, for oss, å både kunne danse og koreografere i egne verk. Det betyr at vi ikke separerer koreografien fra danseren, eller koreografen og danseren. I det frie scenekunstfeltet finnes det ulike måter å jobbe med dans på, som er noe vi ønsker å bringe videre til våre studenter. Når vi lar studentene være skapende og utøvende i egne verk handler det om å gi studentene verktøy til selv å definere hvordan de vil jobbe med dans.

Etter en rask kikk på nettsidene til de ulike høyskoleutdanningene i dans, slår det meg at det kan være vanskelig for unge søkere å forstå hva som skiller de ulike studieretningene fra hverandre. Høyskoleutdanningene kan sies å ha nærmet seg hverandre språklig, og samtlige vektlegger at studentene i tillegg til å være skapende og utøvende, skal evne å stå i kunstneriske prosesser, reflektere og diskutere dans. Derfor spør jeg Camilla, Caroline og Marius: hva tenker dere om utdanningstilbudet i dansekunst og koreografisk tenkning i lys av dette?

Caroline: Vårt mål er å se den enkelte med sin kropp, sine uttrykk og sine ambisjoner. Vi mener at alle har et eget iboende uttrykk som er unikt for dem, og det er disse uttrykkene som er utgangspunkt for den undervisningen vi gir. Vi vil at den enkelte skal finne sin form, i stedet for å kopiere det som allerede finnes.

Camilla: Og hvordan jobber vi med teknikk da, lurer mange på. Det er noe vi har utforsket i mange, mange år. Vi har funnet verktøy og metoder for hvordan man kan jobbe med teknikk og bevegelsesforståelse på nye måter, gjennom oppgaver, utforskning og refleksjon. En stor del av undervisningen er én-til-én-veiledning der vi går i dybden med den enkelte.

Marius: Vi vet også at mange av våre studenter kommer til å jobbe i et frilansmiljø etter endt utdanning, der de skal skape sine egne arbeidsplasser. Vi vet ikke hva de kommer til å gjøre, hvilke prosjekter de vil sette i gang eller på hvilke måter de ønsker å jobbe med dansekunst, men vi må gi dem verktøy og metoder til å kunne finne ut av dette. Vi gir også studentene erfaringer med tverrfaglige samarbeid med andre kunstnere, og ut av slike prosesser kan det komme kunst verden ikke har sett enda! Dét er styrken i å jobbe kreativt. Kreativitet er å se for seg det som enda ikke er. Kunstens vesen er jo å utfordre det som eksisterer, det bestående. Vi som utdanningsinstitusjon må ta ansvar for at studentene kan og tørr å gjøre dette.

 

Kan dere si litt om de som underviser på skolen og hvordan skolen er plassert i forhold til det profesjonelle feltet?

Camilla: De som underviser og veileder på Høyskolen for dansekunst er alle profesjonelle dansekunstnere, som selv er aktive i dansekunstfeltet. På den måten skapes det dialog mellom studenter og dansekunstfeltet allerede i studiet. Måten vi driver skolen på handler mye om å hele tiden stille spørsmål ved hva dans kan være, hvor dans kan foregå, for hvem dansen kan være, og ikke minst hvordan en dansekunstutdanning kan utvikle seg.

Marius: Samtidig som dialogen med feltet er viktig, er det essensielt for oss å sette studenten i sentrum. Gjennom en individorientert pedagogikk kan studenten blir hørt. Jeg, som underviser på skolen, må derfor være oppdatert og åpen for å møte studentene der de er. Hva de er opptatte av, måter å bevege og uttrykke seg på i samtida… En slik pedagogikk er basert på dialog, ikke at jeg som underviser kommer med ferdige forslag.

Caroline: Jeg må hele tiden revurdere min måte å veilede og undervise studenter på, fordi de hele tiden tilfører noe nytt – hvert eneste kull er unikt, og studentene hos oss er med på å utfordre og påvirke sin egen studiehverdag gjennom hvordan de velger å løse en oppgave.

 

I august begynner det et nytt kull med studenter her på Høyskolen for dansekunst. De  skal bevege seg, diskutere og skrive om dans og koreografi. La oss hoppe frem til studiestart: kan dere si noe om hva som møter studentene hva gjelder undervisning og fag?

Caroline: Studentene begynner allerede første uken med sitt eget prosjekt, et gruppearbeid som handler om å bli kjent med hverandre. Vi bruker mye tid på å få studentene til å bli trygge i gruppa, vi diskuterer hva kommunikasjon er og hvordan vi kan samarbeide fremover. Det blir også mye lek og øvelser som skaper samhold.

Camilla: Hvis du skal jobbe skapende med dans, er det viktig å være trygg på de rundt deg, slik at du kan prøve og feile litt. Få rom til å dvele, tenke over hva du allerede kan og hva du har lyst til å finne ut av.

Marius: I tillegg til dansefag og koreografiske fag, som allerede har blitt nevnt, undervises det også i kommunikasjonsfag, produksjonsfag og prosjektarbeid hvert semester. Det er for å gi studentene kompetanse om alle deler av en kunstnerisk prosess – fra idé til ferdig forestilling.

Caroline: Og helt til sist: de som er nysgjerrige på Høyskolen for dansekunst kan komme og se på bachelorstudentenes forestillinger som vises den siste uken i mai. Da får man muligheten til å se forestillinger skapt og utøvd av studentene selv, og på den måten bli litt bedre kjent med utdanningen!

 

et sted, dans

Tekst: Hanne Frostad Håkonsen

Bilder: Lilja Björk Haraldsdóttir, Hanne Frostad Håkonsen m.flere

Vi er på Statsbudsjettet for 2019!

Høyskolen for dansekunst er på statsbudsjettet for 2019

For første gang i historien gis det støtte til en bachelorutdanning i dansekunst og koreografisk tenkning i Norge.

Høyskolen for dansekunst får fra høsten 2019 kr. 1.000.000,- og fra 2020 kr. 2.000.000,- pr år.

Det er KrF som har fått dette på plass i sine forhandlinger med regjeringen.

Sent i går kveld fikk rektor Camilla Myhre en telefon fra politisk rådgiver Geir Arne Servan og en epost fra Stortingspolitiker Hans Fredrik Grøvan i Kunnskapskomitéen på Stortinget, som begge kunne gratulere med tilskuddet. Og i dag renner det inn med gratulasjoner fra partier både i regjeringen og på den rødgrønne siden. Og ikke minst fra eget fagfelt.

Tildelingen er et tydelig signal fra regjeringen om at Norge også skal ha mindre, uavhengige utdanningsinstitusjoner, og følger opp et forslag fra Kunnskapsdepartementet og Kunnskapsminister Iselin Nybø som kom i forrige uke: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/strengere-krav-til-private-hoyskoler/id2619204/

Høyskolen for dansekunst har gått i front for å stoppe det opprinnelige forslaget fra en ekspertgruppesom i fjor vår foreslo at kun større akkrediterte institusjoner skulle ha mulighet for å søke om tilskudd: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/med-kvalitet-som-kriterium/id2555431/

Hele 22 møter på Stortinget har det blitt, og alle partiene har sett verdien i at det også skal være mulig å starte nye utdanninger i Norge, på utsiden av de store etablerte institusjonene.

Høyskolen for dansekunst tilbyr en bachelorutdanning i dansekunst og koreografisk tenkning. Studiet omtales av NOKUT som “..et spennende studium innenfor et spesialisert felt i dansekunsten, som ikke finnes tilsvarende i Norden. Vi vurderer at det er god bruk for en slik kunstutdanning, som ikke minst har sin styrke i en ny måte å tenke koreografi og dansekunst på, hvor det prosessuelle og det relasjonelle har en stor plass.”

Kvalitet måles som kjent ikke i størrelse, og Høyskolen for dansekunst ble i fjor kåret som nr.2 på NOKUTs studiebarometer over utdanningsinstitusjoner i Norge med mest fornøyde studenter[1].

[1]https://khrono.no/nokut-student-hivolda/her-er-studentene-mest-og-minst-fornoyde/209489

 

Flere studenter i lokalavisa!

 

Hele 7 av våre 13 studenter har blitt intervjuet av sine lokalaviser i forbindelse med produksjonen HABITAT, og hvordan det er å være student ved Høyskolen for dansekunst. Vi er superstolte av alle sammen og gleder oss til å vise HABITAT igjen under Oktoberdans i Bergen søndag 21. oktober kl: 19:30.

Hvis du er i Bergen og har lyst til å se kan du kjøpe billetter her

 

Foto: Mari Haugen, Rom for dans

 

Nytt styre på Høyskolen for dansekunst

Fra og med 1. juli 2018 har Høyskolen for dansekunst et nytt styre.

Vi ønsker velkommen til Solveig Styve Holte, Eivind Seljeseth og Magnus Myhr.
Solveig går inn som ny styreleder og Magnus Myhr som varamedlem.

Samtidig takker vi avtroppende styremedlemmer Per Roar Thorsnes, Sidsel Bjerke Hommersand og Kari Anne Vadstensvik Bjerkestrand for formidabelt arbeid med å etablere Høyskolen for dansekunst og drive det hele i gang.

I dag består styret av:
Solveig Styve Holte (styreleder)
Eivind Seljeseth
Venke Sortland (representant for ansatte)
Caroline Wahlström Nesse
Tora Brekke (studentrepresentant)

Vara for styret:
Gry Kipperberg (representant for ansatte)
Camilla Myhre
Magnus Myhr
Elise Susann Strandjord (studentrepresentant)

I studio: Workshop i lys

Denne uken inntar studentene svart produksjons rom og starter opp med en 2-ukers workshop i hvordan bruke og jobbe med lys i egne produksjoner.

De skal utforske alt fra:

  • samspillet mellom bevegelse og lys,
  • å bruke forskjellige typer av lys,
  • lære å styre et enkelt lysbord
  • og å rigge opp til egne forestillinger.

Workshopene er ledet av førsteamanuensis i dans Marius Kjos og lysmann Anders Ødegaard.

Her er noen bilder fra første workshopda

 

 

 

 

 

Foto: Lilja Björk Haraldsdóttir

Har du sett den fine promo videoen vår?

Postkoreografer

Nå nærmer det seg eksamenstid med stormskritt for studentene og da passer det med å mimre litt tilbake til eksamens forestillingen fra 1. studieår – Postkoreografer.

Postkoreografer er en forestilling som er skapt og utøvd av det første kullet på Høyskolen for Dansekunst. De har jobbet kollektivt uten en overordnet koreograf, og sammen laget et stedspesifikt prosjekt som tar for seg det synlige og det skjulte, innside og utside.

 

 

Skapende og utøvende:
Tora Brekke
Mari Bygnes
Markus Christensen
Frida Eriksen
Einar Reynisson Grimsby
Ragnhild Rosander Hagen
Karianne Karlsrud
Helle Kvam Leraand
Karsten Lunde
Amie Mbye
Marte Kristine Brustad Melhus
Martin Bergo Selsjord
Elise Susann Strandjord
Kristine Søgnesand

Veiledere:
Marius Kjos
Camilla Myhre
Caroline Wahlström Nesse
Karstein Solli
Venke Sortland
Hanne Frostad Håkonsen
Gunn Engelsrud
Ida Frømyr Borgen

I studio: Workshops med dansekunstnere

Supernova

Disse ukene har studentene fire workshops med forskjellige dansekunstnere/kompanier. Vi har invitert dansekunstnere til å dele av sin praksis og tar hver workshop for seg forskjellige metoder og teorier som workshopholderne jobber med og avsluttes med en åpen visning.

Studentene blir utfordret på mange måter disse fire ukene og er dette en måte å introdusere de for hvordan det er mulig å jobbe med dansekunst på forskjellige måter.

Vi startet opp i forrige uke med kollektivet SUPERNOVA.

SUPERNOVA består av dansekunstnerne Loan Ha, Rikke Baewert og Ida Gudbrandsen som har de siste 6-10 årene samarbeidet kunstnerisk i ulike produksjoner, først og fremst som medskapende dansere i Impure Company v/ koreograf Hooman Sharifi.

 

Ompaniet_maaike

Denne uken deler Ompaniet  av sin praksis.

Ompaniet består av Hanne Frostad Håkonsen, Maaike Croles Fitjar og Ida Frømyr Borgen, som alle har studert ved Skolen for Samtidsdans 2012-14. Etter endt utdanning har de arbeidet sammen i ulike konstellasjoner b.l.a med Firkantskogen, en danseforestilling for barn fra 6. mnd – 3. år og i dansekollektivet Kunstgress. 

 

Neste uke er det koreograf og dansekunstner Eivind Seljeseth som holder workshop hvor han bygger videre på arbeid fra sin tidligere workshop i høst. Eivind er tidligere student ved Skolen for Samtidsdans 2005-2008 og har en Master i Koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo.

Siste uken er det produksjonsenheten Landing som holder workshop.

Ved denne workshopen kommer studentene til å møte dansekunstnerne Venke Marie Sortland, Ida Gudbrandsen og Sigrid Kopperdal og vil studentene oppleve på kroppen hvordan det er å jobbe med og i Landings prosjekter.

Mer info om hver enkelt workshop kommer.

 

Tekst: Lilja Björk Haraldsdóttir

Foto: Tale Hendnes for Dansens Hus og Jorunn Kjersem Hildre for Rom for dans.